Hoya iFokus

Hoya

Etikettskötsel
Läst 3650 ggr
lilla-ja
0

Odling i terrarium

Har ett ca 50L stort akvarium med alldeles vanlig akvariebelysning. I det har jag lite olika Hoyor, t ex patella, wee-bella, kanyakumariana, curtisii och min favorit: imbricata. De verkar trivas och växer på bra….

I botten har jag ett par cm mellanstora leca-kulor och ovanpå det 4-5 cm vitmossa som jag planterat växterna direkt i. Längs baksidan har jag byggt upp en vägg av torv som jag skurit ut från ett torvblock. I väggen har jag gjort urgröpningar och fyllt med mossa och petat ner  wee-bella så att revorna får hänga lite.

Imbricatan klättrar på en bit tjock bark och har mer än fördubblat sin längd sedan den fick flytta in i akvariet.

Det har tickat på nu i ett halvår och det enda jag gjort sedan planteringen är sprejat med duschflaskan och hållit mossan fuktig…..

Skulle vilja höra vad andra "hoyagalningar" har i sina akvarier, och om någon har tips om hur jag får imbricatan att blomma tar jag tacksamt emot……

lilla-ja

JessicaL
0

Det låter som ett bra upplägg tycker jag. Jag har inte riktigt kommit igång med mitt terrarium. För tillfället har jag bara sticklingar och småplantor i det. Men en som verkar trivas utomordentligt i mitt är H. curtisii - den växen som sjutton.

Du säger att du har en H. patella i ditt. Verkar den glad och trivas och så? Jag har en stickling, som är rotad, men som inte har börjat växa än. Är de sega i starten?

Du har inte möjlighet att lägga ut en bild på ditt? På beskrivningen låter det som att det är jättemysigt!

cat-malou
0

Jupp, bild önskas. Har ett sexkantigt akvarium som nog kan vara på ca 50 liter som jag bara har stående, kunde kanske vara något för hoyor?! Men jag vill veta MER………Skrattande

lilla-ja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så klart att jag försöker mig på att lägga ut en bild på mitt "hoyarium". Att bilden är gråaktig beror på att bilden är tagen genom glaset på akvariet….

Om du tittar i nedre högra hörnet på bilden ser du att jag har ganska tjockt med lecakulor i botten och ett täcke vitmossa på 4-5 cm ovanpå det. Kurtisiin är planterad på ett litet torvblock täckt med vitmossa. Wee Bellan är planterad i håligheter i torvväggen som jag fyllt med vitmossa.

Växterna som syns på bilden är (alla är Hoyor) från vänster: Wee Bella, Sigillatis, Kanyakumariana, Curtisii, Patella, Imbricata och Golamcoiana. Alla är rotade på plats i akvariet och verkar må bra och trivas i allra högsta grad. Har fått plocka bort en planta av Hoya cumingiana som hotade att ta över alla 54 litrarna…….

lilla-ja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ytterligar en bild på "hoyariet". Denna gången uppifrån….

JessicaL
0

Wow! Det är ju jättesnyggt och mysigt. Vad bra det blev med "torv-väggar". Nu blev jag jätteinspirerad att komma igång med mitt "hoyarium"! Flört

Jag visste inte att H. wee-bella (eller heter den H. dickasoniana?) trivs i denna miljö!

JessicaL
0

Förresten var får man tag i bra mossa? Och hur mycket går det åt till akvarium med ungefär samma storlek som detta?

JMax
0

Heter den inte wee-bella????

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!