Priser på Hoya
Hej!
Ni som varit med ett tag och samlat på Hoyor länge, har ni märkt att priserna gått upp? Funderar på om priserna alltid varit så höga på sticklingar eller om det är trenden + corona som höjt efterfrågan… Vissa sticklingar på Tradera (och i vissa fall även i Facebookgrupperna) går för ganska mycket pengar just nu. Även lite vanligare sorter tycker jag.
Jag vågar själv inte köpa så dyra sticklingar/plantor eftersom jag är rädd att ta kål på dem 😅
Hur dyra?
/Maria
#1 Menar du var min gräns går för vad jag vågar betala? Kanske 150-200 för en lite större stickling (inkl. frakt). Jag vågar inte lita på att mina fingrar är tillräckligt gröna än hehe.
Men t.ex. såg jag att en orotad polyneura gick för över 300 + frakt, alltså ca 360 kr totalt, på Tradera igår. Polyneura är ju ändå hyfsat vanlig. Men det kanske är samma priser som det alltid varit?
- Redigerat 2021-05-09 13:44 av yeahsica
Nej jag var bara nyfiken vad priserna brukar ligga på.
/Maria
Tycker det inte är så stor skillnad. Verkar som de vanligare brukar ligga runt 100-200kr.
Dock skulle jag inte betala så mycket för en stickling av h. Australis, då den är så lätt tillgänglig och du kan få en etablerad planta för samma pris.
Polyneura har jag fått uppfattningen är ganska ovanlig så 300-400kr skulle jag inte säga är dyrt. Sen att den verkar lite svårare än andra hoyor, och växa långsamt vilket driver upp priset. Tror till och med jag sett dyrare polyneura.
#4 Okej. Nej, australis och vanliga carnosa finns i butik här till och med så det skulle jag inte heller köpa så dyra sticklingar av. De är ju inte så dyra att köpa som hela plantor.
Såg att det gick en polyneura för ca 150 kr med frakt i auktionsgruppen på Facebook idag, så det går visst att "fynda" även sådana då och då :)
Auktions sidor/grupper är roliga på det sättet. Har man tur kan man få sticklingen för utropspriset men har man otur kan de lätt dra i väg.
Fick tidigare i år backa på en wayetti som sluta på 250kr plus frakt, för nån vecka senare vinna auktion för samma sort och betala 85kr med frakt, och frakten gick på mer än sticklingen.
De annonserar på tradera när de kommer till polyneura verkar börja på ca 150kr, men kan lätt sluta på dubbelt så mycket beroende på hur många som bjuder
Mycket märkliga priser!
Nja egentligen inte.
Fördelen med köpa via aktions-sida/grupp är att du som köpare bestämmer priset. Och alla har ju olika budget.
Nackdelen är väl att man ibland får ge upp en för den blivit för dyr.
Och fördelen med tradera är att det finns ofta flera annonser ute samtidigt så är utropspriset för dyrt på en annons så finns det ibland billigare. Vilket iaf på tradera kan variera från 1kr till 150-200kr beroende på sort och säljare. Sen finns det vissa som har fast pris som alternativ men ibland lönar det sig att chansa på aktionen
Annan fördel med tradera i mitt tycke är du kan lägga maxbud så höjs det automatiskt om andra lägger bud upp till det belopp. Men blir du ensam att lägga bud kommer den inte höja över utropspriset.
Tycker fortfarande att prissättningen är skev.
#9 Hur menar du med "skev"? För dyrt? För fluktuerande?
Tycker själv att det är dyrt som sagt, men samtidigt sätter ju efterfrågan priset så det är väl bara att acceptera 🙈
#10: Att priserna kan variera så mycket är skevt, men även att de är dyra.
#11 verkar vara så överallt om man vill få tag på växter som är lite svårare att få tag i butik. Tyvärr..
Inte bara i Sverige priserna varierar kraftigt.
#10 Då vill du inte veta vad polyneuran gick för när den börja bli populär för ca 2-3 år sedan. 300-400kr hade ansetts ett kap.
Medans de andra ligger på typ samma som då har just den sjunkit med 50% (uppskattningsvis).
Jag tycker att många tar överpriser på många växter på Tradera.
Tyvärr är det många som budar så det höjer priset istället för att spara den i minneslistan och buda i slutet på auktionen , det gör alltid jag.
Sen köper jag sällan en växt över 100 kr på Tradera . Min dyraste var nu i veckan då betalade jag 160 men då råkade bara bli fel för jag klickade i 160 men det skulle vara 130 på autobudet.
Jag letar förresten efter en hoya denniisi finns det möjligen någon här som har en sådan?
Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare
#13: Håller med dig om att det är överpriser. Jag har Hoya denisii. En stickling som är på tillväxt så jag kan inte klippa något i den än, tyvärr. 😑
Men så småningom om du har tålamod!
#14: Hej Vixxen. Toppen, jag har tålamod att vänta. När tror du ungefär att du kan ta en stickling?
Frågar för att kylan börjar komma krypande.
#15: Förmodligen inte förrän till våren.
Om du har tålamod att vänta…
Det har jag vixxen, tack.