Hoya iFokus

Hoya

Etiketthoyanoja
Läst 1483 ggr
JessicaL
0

Favorithoya?

Har du någon favorithoya?

I så fall vilken, och hur kommer det sig?

JMax
0

Jag älskar alla storbladiga! Ska fundera på om jag har någon särskild älskling som jag vill namnge…De andra kanske blir sotis Räcka ut tungan!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

JessicaL
0

Jag håller med dig Johanna. Storbladiga hoyor är något speciellt. Sedan jag skapade denna tråd har jag funderat på vilken som är min egen favorithoya - och det är inte det lättaste att avgöra. Jag tycker om alla mina hoyor! Tror också att "favoriten" varierar beroende på dag - och framför allt: vem som blommar! Oskyldig Men just nu skulle jag nog säga wallichii och obscura. Kanske för att de blommat/blommar/ska blomma. *Hmm* Ja , vilken som blommar har starka samband med vilken som är min favorit för tillfället.

Fast jag kan nog säga att jag är i en "australis-period" också, eftersom jag har flera nya australisar och en som ev är en cv. Pinkie. Den gillar jag!

JessicaL
0

Jag har kommit på några av mina givna favoriter. Att jag inte kom att tänka på dem tidigare…Generad

De är:

• Hoya pinkie
  • Hoya dennisii
  • Hoya subcalva
  • Hoya pinkie (H. australis x H. subcalva)
maimiti
0

Jag har flera favoriter och inte helt sällan varierar det beroende på vilka som blommar.

Generellt sett gillar jag medel- och småbladiga. Storbladiga är för vräkiga och tar för mycket plats. Jag har dock vissa stående "favvisar":

Hoya carnosa variegata (Hoya picta ska väl egentligen vara det rent korrekta… tror jag)
Hoya cv. Mathilde
Hoya dennisii Hoya macgillivrayi Hoya serpens Hoya subcalva

idipidi
0

#4 Jaha? Ska H. carnosa variegata heta H. picta? Vad ska då den vanliga H. picta heta? Med picta menar jag den väldigt småbladiga ampelväxten som får gula blommor.

maimiti
0

Men hjälp nu skrev jag ju fel.. Hoya variegata menar jag ju. Någon Hoya carnosa var. variegata har ju egentligen inte publicerats även om det är vad den kallas. Däremot har den publicerats som Hoya variegata.

JessicaL
0

Appropå hoyor med varigerade blad, så är australis `Lisa´en stor favorit. Tyvärr lever inte min `Lisa´ längre… Hade ett skott som inte riktigt ville rota sig, och det slutade som det gjorde.

camilla69
0

Just nu är archboldianan en storfavorit då den blommar med stora & mycket väldoftande blommor :)

JessicaL
0

#8 Ahh, den tänkte jag inte på. Tyvärr har jag bara sett den på bild. Men den "brukar" väl vara relativt lätt att få blom, eller? Hur som helst - inte hos mig i alla fall. Men den har vackra blommor!

camilla69
0

Tja…min tappade knopparna de första 2-3 gångerna innan det "passade" att blomma. Det är en planta som är ca 3-4 år gammal så hos mig var det väl ingen snabblommare precis!