Hoya iFokus

Hoya

Etiketthoyanoja
Läst 1266 ggr
JessicaL
0

Nya knoppar!

Nu har jag nya knoppar i Hoya wallichii igen!  Den som blommade nyss! Trevig hoya som vill blomma så tätt! Och för att inte tala om blommorna, som verkligen är något alldeles extra!

Jag har dessutom upptäckt knoppar i Hoya kanyakumariana. Den som jag senast bara fick se slutet av blomningen på (som också var första gången den blommade)! Ska bli spännande!

Dessutom har jag flera blommande blomklasar i Hoya obscura. Jag gillar verkligen den hoyan. Den doftar gott och har väldigt vackert bladverk. Helt enkelt en trevlig hoya!

Hur ser det ut hemma hos er?

JMax
0

I dag har jag upptäckt nya knoppar på bella, parasitica och mcgregorii.

Har en himla massa hoyor som blommar nu men jag orkar inte rabbla upp alla…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

cosmonita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Knopp i min hoya cardiophylla

JessicaL
0

Oj, vad skoj med cardiophylla. Jag kan dock inte ens få min att växa…

Igår upptäckte jag knoppar i min lacunosa, som är en ca 3 månader gammal. Jättekul, ser verkligen fram emot dess doft!

Dessutom har jag knoppar i en hoya som är köpt som Hoya campanulata. Ska bli kul att jämföra med den som troligen är en wallichii. Kanske, eller antagligen, är det samma sort.

cosmonita
0

Ja, jag hoppas iaf att det är en cardiophylla, jag har iaf köpt den som en sådan från Botanova. Det visar sig om blomman ser ut "som den ska" Glad

JessicaL
0

#4 Skrattande Man vet ju inte aldrig 100% säkert vad man får - egentligen - när man köper en Hoya. Jag tänkte på denna tråd också…

maimiti
0

Jag köpte en Hoya cardiophylla från Botanova för ett antal år sedan. Redan från början såg jag att bladen inte stämde med Hoya cardiophylla och det visade sig också vara en helt vanlig Hoya incrassata. Tror dock att de köpt den själva som i Hoya cardiophylla för det finns ett tillägg i den senaste försäljningslistan om att det förmodligen är Hoya incrassata. I vilket fall är det en mycket trevlig _Hoya.
_
#5 Nej, det är inte alltid man kan vara helt säker. Bäst är det ju förstås att köpa från någon som dokumenterar historik och för register över sina hoyor då det är bäst chans att någon gång i framtiden kunna identifiera det man har. Jag tror att spridningen av felaktiga hoyanamn och att man anser alla nya namn vara ovanliga grundar sig mest i okunskap. Vissa försöker säkert sko sig på andra samlares bristande kunskaper men jag tror, och hoppas, ändå att dessa säljare är i minoritet.

JessicaL
0

#6 Jag har försökt "dokumentera" mina. Skriver in mina i ett excell-dokument. Tyvärr har jag ett par som lapparna ramlat av på, men de kanske kan identifieras när de blommar…