Hoya namn
Jag har en hoya som är köpt på blomsterlandet som heter North habli namnet i sig tycker jag låter lustigt men den blommar för första gången med massor av blomklasar.
Finns det ett namn på en hoya vid det namnet eller ska det vara north bali?????

Hoya Parasitica "Northabli"? Kan det vara så? Jag har en som heter som heter så.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag har inte hört talas om det namnet, men det kan ju vara som #1 skriver.
LenaM, har du möjlighet att lägga in en bild på blommorna? Då blir det lättare försöka ta reda på vad det är då.
Det finns en Hoya som cirkulerar både med namnet Hoya parasitica 'Northabli' och Hoya verticillata 'Northabli'. Hoya verticillata ska ju vara det korrekta namnet, men var tillägget 'Northabli' kommer ifrån har jag ingen aning om.
#3 Hoya parasitica och och Hoya verticillata är väl alltså synonyma namn? Hur är det med Hoya acuta? Är det också en synonym med dessa, eller är det olika arter? Det här med namnförvirringen inom hoyavärlden är inte att leka med…
H. acuta är också en verticilliata. Men det finns många olika kloner av verticilliata som skiljer sig en del.
Huruvida Hoya acuta och Hoya verticillata är synonymer råder det lite skilda meningar om. Jag har varit i kontakt med en forskare som inte helt håller med om att acuta ska slås ihop med verticillata och hans åsikter är mycket intressanta. De arter som cirkulerar som parasitica lär dock samtliga vara verticillator och parasitica är ju öht inte ett giltigt namn så det kan man ju utesluta helt.
Ok, spännande.