När ska man ge upp?
Är det någon mer än mig som haft problem med att få hoyor att växa?
Jag har haft detta problem, speciellt med Hoya callistophylla. Den rotar sig, och ja - sedan händer inget mer. Ibland kommer en liten tillväxt i början, som skrumpnar ihop.
Av just callistophylla som jag haft i flera omgångar, varav den senaste sticklingen skaffades för ca 2 år sedan, så har ingenting hänt? Det finns några andra hoyor också, till exempel Hoya kloppenburgii, som inte vill växa. Mirarkulöst nog slog ju en Hoya caudata på överväxeln nyligen och har flera tillväxter - efter att ha stått still ca 1½ år. En annan caudata har inte vuxit en millimeter på flera år, eller den har över huvud taget inte vuxit något.
Så frågan är: när ska man egentligen ge upp? I synnerhet om det är en stickling som inte vuxit någonting alls, men som är rotad.

Kolla rötterna, Är de tunna som hårstrån så ta upp sticklingen och rota om den, har jag fått lära mig. Det är ialla fall värt ett försök innan du kastar den. Jag försöker rota om en cinnamomifolia som inte rört sig på ett år.
Tack för tipset! Då ska jag ta upp dem och kolla rötterna imorgon kväll. De lär ju inte tvärdö innan imorgon kväll i alla fall, när de stått och surat i flera år…
Hoppas att det går bra med rotningen av din cinnemomifolia!

Rent allmänt när det gäller sticklingsförökning inomhus är att så länge stickling ser frisk ut ska man låta den vara. Det kan ta flera år innan en del sticklingar rotar sig och växer. Rent allmänt anser jag att man inte ska röra en frisk stickling. Om den har börjat rota sig är det så lätt att skada de späda rötterna och då riskerar man att sticklingen dör istället. Om sticklingen inte ser riktigt pigg kan man ev. försöka skära av den och göra ett nytt snitt och sticka toppen istället eftersom den nedre delen kan ha angripits av mögel.
#3 Fast detta borde ju inte vara sticklingar längre… De har varit rotade flera år, utan att röra på sig en millimeter. Fast jag blir osäker när du skriver så. Kanske det är bäst att låta den vara ett tag till. Eller kan det vara befogat att titta lite närmare på rötterna? Kanske den blir glad av att få lite ny jord?
Nu är jag osäker på hur jag ska göra! Fast det är ju ganska trist att ha växter som bara står och surar… Kanske det är bättre att försöka rota om? Känns nästan som att man inte förlorar något på det.

Det som kan vara problem med köpjord är att jorden blir för kompakt och det finns risk för syrebrist i jorden och då har växten svårt att bilda nya rötter. På andra växter brukar det innebära gula blad, men Hoya är lite speciell och bladen brukar inte bli gula förrän de är utlevade. Man kan prova att sticka lite hål i jorden och lägga i lite fin sand för att förbättra syresättningen till jorden.
#5 Jag brukar blanda lite lecakulor och vermiculit (om jag har hemma) i jorden för att den ska bli lite luftigare.
Om jorden verkar kompakt eller dålig så hade jag inte tvekat att plantera om den i bättre jord, förutsatt att rötterna fortfarande lever och den inte behöver rotas om. Är jorden ok skulle jag sätta en plastpåse med lufthål över kruka och stickling. Hög luftfuktighet kan sparka igång den kinkigaste stickling, men man får passa så att det inte blir för fuktigt och det bildas mögel istället. Jag är sen att ge upp och slänger ingenting förrän pinnen är bladlös, torr och brun…
Jessica … är dessa dåliga plantor/sticklingar rotade i vitmossa ?
Problemet som jag ser det, är när man rotar i alldeles för kompakt med mossa och sedan planterar ner det som det är i krukan och kanske även då också med för "tät" jord ……
…. för normalt så är det inga problem för rötterna att ta sig igenom mossan, men när det blir så kompakt med mossa så verkar det som om rötterna väljer att stanna kvar i den "näringrika" mossan och eftersom den är så kompakt, så blir det mycket fukt som ständig ligger kvar runt rötterna !
Har själv fått hem 3 st rotade stickligar/plantor under senaste året som dött efter en lång tid på detta sättet …. och alla såg fina ut i månader, men utan tillväxt. Och efter lång tid så började bladen gulna…… och efter upptagning, så fanns det inte en rotsträng som letat sig ut i jorden utanför mossan ! …
….men då var det för sent !
Det kanske inte finns något samband, men själv så planterar jag aldrig ner mera på detta sättet…… !
mvh HotDallas

Mossa och särskilt vitmossa har ett lågt pH-värde som gör att rötterna inte förmår utvecklas till sugrötter. Förutom lågt pH-värde är mossan mycket näringsfattigt och det gör att rötterna inte får någon näring och det kanske inte ens kan utvecklas vidare. Mossan ska ju bara stimulera rotsättningen. Jag vet inte om pH-värdet har någon speciell betydelse just för Hoya-släktet.
Att rötterna inte skulle kunna hitta ut från kompakt mossa tror jag inte är någon generellt problem, det är nog bara tillfälligheter. Jag har odlat i mossa rätt mycket och det har aldrig uppstått några problem. Vid plantering har rötterna hittat ut i jordblandningen som de ska. Däremot försöker jag att inte ha skott i vitmossa för länge utan när de är rotade flyttar jag över dem till jordblandning, just för att de ska få mer näring för tillväxt. Sen tar det ju olika lång tid för hoyor,och andra växter för den delen, att bilda ett ordentligt rotsystem. För vissa tar det bara någon månad, för andra kan det ta flera år.
Har provat att odla Hoya praetorii i enbart vitmossa och perlite och det gick faktiskt utmärkt. Den växte på bra och blommade. Jag tillförde ju förstås näring vattenkannan…
#9 Nu är jag inte så haj på kemi men jag tror att hoyor genrellt sett föredrar ett lägre PH framför ett högre.

En del Hoya är kalkskyende och trivs nog bäst vid ett pH-värde på 5,5-6, medan andra åtminstone trivs vid neutralt pH-värde 7. Vitmossa kan ha ett pH-värde på runt 4 eller kanske ännu lägre, lite beroennde på art och ursprung. Normalt påverkar pH-värdet förmågan att ta upp olika näringsämnen. Kalkskyende växter får svårt att uppta magnesium ur jorden om det är högt pH-värde och det betyder att klorofyllet inte kan bildas i normal omfattning. Lågt pH-värde blockerar andra näringsämnen främst kväve och det betyder att tillväxten blir myccket liten och långsam. Lågt pH-värde innebär brist på kalcium och kalium. Brist på kalium innebär att bl.a. avmognaden blir bristfällig och även rotsätningen blir lidande.
"Bjornen" … bra information om PH-värdets inverkan, jag kan bara se en "röd tråd" mellan dessa döda plantor, men inte orsaken… kanske det börjar jusna nu *L* !
Nu kan jag bara skriva om mina egna erfarenheter och med tanke på att det är en hel del rotade sticklingar och småplantor som jag köpt det sista året av hoyer. Och det är bara 3 st som dött och dessa var likadant planterade med kompakt klump vitmossa som då alla stått i månader till synes friska, men utan tillväxt……..
…… och nu eventuellt en 4:e som jag drog upp ur krukan för 3 dagar sedan, då även denna stått länge ( 6 månader) utan någon tillväxt. Denna plantan var även den planterad i en kraftig klump med vitmossa och där rötterna inte utvecklats det minsta innbäddade i vitmossan.
Nu ser denna plantan hyfsad ut fortfarnade, trots lite bleknande blad under den sista tiden… så jag får hoppas att det blir vändpunkten för den nu efter att jag rensat rent från all mossa !
mvh HotDallas

Vitmossan som sticklingarna är placerad i är väl kanske i första hand en transportskydd, eftersom vitmossan håller fukten så bra och sticklingen kan förvaras under lång tid.
Jag brukar inte använda vitmossa. Om jag köpt sticklingar som fraktats i vitmossa brukar jag låta den sitta kvar - men det har det inte varit några "jättekrafttiga klumpar".
Många bra synpunkter annars!
Ok, så här har jag gjort med följade "slöisar":
Hoya erythrina: har stått sill 1½ - 2 år. Den hade massor av ganska grova rötter, som fyllde hela krukan. Denna planterade jag bara om och placerade lite ljusare än tidigare. Den fick också en plastpåse.
Hoya caudata: mycket tunna rötter. Inte så stort rotsystem. Denna planterade jag om. Jorden den stått i var det mycket leca och perlite i.
Hoya meliflua: mycket litet rotsystem och mycket tunna rötter. Denna tog jag ur krukan och placerade i vatten och hoppas att den ska rota sig lite bättre. Har suttit i krukan ca 2 år.
Hoya callistophylla: planterade om. Ok rotsystem.
Hoya kloppenburgii: verkar ganska ok i rötterna. Kanske kunde jag tycka att rotsystmet borde vara lite större. Men jag planterade om den och placerade den på ett mer "lättillgängligt ställe" så att jag kan ha bättre koll på den. Den fick en plastpåse också.