Hoya iFokus

Hoya

Etikett: skötsel
Läst 1144 ggr
JessicaL
0

Hur ska man odla H. caudata?

Jag har problem med att odla Hoya caudata. Jag har två skott. Det ena köptes för 2 - 2½ år sedan och det andra för ca 1 - 1½ år sedan. Men de vill inte växa.

Den äldsta skickade iväg en lång ranka nästan på en gång, men den torkade ihop nästan på en gång. Sedan har ingenting hänt. Den andra ser väl något gladare ut och har lyckats med bedriften att få något blad, men inte mer.

Så hur sjutton gör man för att odla caudata? Hur odlar ni caudatan? Ljus, vatten och näring?

Är det någon mening att fortfatande hoppas på dessa två (hoppet - det sista som överger människan…)? Eller är det bäst att skaffa nya sticklingar?

JessicaL
0

Jag har, till min stora förvåning, upptäckt två utväxter på den yngre caudatan. Två stycken - kan ni tänka er!?

Så är det någon som vill berätta hur ni odlar er caudata? Alla tips är välkomna just nu, eftersom jag absolut inte vill att dessa nya, små utväxter skrumpnar ihop…

Gackan
0

Ja du Jessica.. jag kan bara instämma i din fråga.. Jag har också en äldre & en yngre som inte vill någonting alls.. Så jag kan inte bidra med några tips men jag följer intresserat tråden & suger åt mej ev knep.
Lycka till med nytillväxten.. Skrattande

JessicaL
0

Jag har nu fått tipset att caudatan inte vill torka ut för mycket, utan ha jämn bevattning. Dessutom lite högre luftfuktighet. Så nu har jag vattnat och duschat som en galning. Så vi får se om caudatorna vill återuppta växandet.

Den som börjat växa verkar trivas med det nya klimatet. Tre nytillväxter är det nu, varav den längsta är ca 10 cm.