Sprickfärdiga knoppar!
Jag har en hoya som köptes som en Hoya chlorantha, men som inte kan vara det. Efter att ha tittat på bilder på nätet, så insåg jag att bladen inte alls stämmer överrens med chlorantha. Skulle tro att inte knopparna gör det heller - men å andra sidan har jag inte sett chlorantha-knoppar tidigare…
Hur som helst - knopparna är jättestora och ser alldeles sprickfärdiga ut. Den kommer förhoppningsvias att slå ut inom några dagar. Det är så spännande! *ler* Intressant blir att se vilken art det egentligen är. Mina misstankar går mot Hoya campanulata/wallichii (om dessa två nu är samma art - vem vet?). Spännande är det - bild finns i fotoalbumet, för den som vill se!
Uppdatering på knoppfronten. Sorgligt, men tyvärr är sanningen den att knopparna inte slagit ut än. (suckar ljudligt) Om de såg sprickfärdiga ut för två dagar sedan, så har jag ingen aning om hur jag ska beskriva dem idag.
Hoyor brukar ju ha den egenheten att blomma och sätta knoppar när man inte ser det - om de står gömda bakom en gardin, eller andra växter. Eller om man helt enkelt inte är hemma. Jag var borta hela dan igår, så när jag kom hem var jag övertygad om att den skulle blomma - men icke. Nu får jag gå och tala lite förstånd med hoyan!
I natt började den slå ut! Äntligen - som jag har väntat. Kl 2 i natt hade den 1½ blomma utslagen. Klart jag var framme med kameran, men jag har tagit nya bilder nu…
Är det någon som kan säga med säkerhet vilken art detta är? Det ser ju ut som campanulata, wallichii, cystiantha - eller vilket/vilka namn som nu är giltigt/giltiga.
Underbart vacker är den och blommorna är ca 3 cm i diameter.
Spännande, ser fram emot att få se hur blommorna ser ut :) Ojdå såg visst att du lagt till en bild.
Enl. vad jag kan se, så är det nog en wallichii. JÄTTEFIN! Grattis!

Man får gratulera till den vackra blomningen! Jättefina blommor. Doftar de nåt?
#3, #4 Tack! Visst är den underbar! Så fantastiskt vackra blommor. Gör inget att det inte var en H. chlorantha… 
#4 Jag kan inte känna någon doft. Eller om det möjligen är en mycket, mycket svag obestämbar doft. Kanske.