Rota i mossa
Hur gör ni när ni rotar i mossa? Stoppar ni ner mossa och stickling in en burk eller liknande och häller på vatten?
Roger.
Jag hör till dem som får absolut bäst resultat med vitmossa. Jag brukar inte hälla på vatten så at de står i vatten utan sätta fuktig mossa runt sticklingen och sen hålla mossan fuktig.
Jag har väldigt lite erfarenhet av mossa. Köpte en vaniljorkidé som sitter i mossa. Den har börjat växa nu…men hur och när ska den planteras om!? Rädd att den dör om jag plockar bort mossan (har dåliga erfarenheter av vaniljorkidéer tidigare…)

Ett bra tips som jag fick nyligen är att man tar en stor plastflaska. Skär av toppen, lägger fuktig mossa längst ner, sticklingen i mossan och sedan trär man toppen på flaskan igen. Det blir som ett litet växthus. Så klart vill de gärna stå nära ljus och värme.
#3 Vilket bra tips! Tack
Detta ska jag pröva, bockar och bugar!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
När ni säger vitmossa är det den som finns i skogen eller ngt man köper i affären?
Det är mossa som köps på blomsterlandet, brukar ligga vid orkidéerna, tror den heter ultragro. Annars kan man plocka själv i skogen, men det är inte den vita man kan se där, utan sån där annan, lite grönaktig. Det är alltså INTE samma som man har i adventsljusstakar - det är en lav. Nedan ser du bilder:
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/tradgardsskotsel-allmant/vitmossa/