Hoya iFokus

Hoya

Etikett: skötsel
Läst 5255 ggr
Noskig
0

Hoya nybörjare! HJÄLP

Hej fick en hoya blomma av barnes gammel mormor, jag har vattnat den som vanliga blommor, har sökt runt lite på internet nu och det pratas om sticklingar, är sticklingar dom kvisterna som växer ut ur andra kvistar? Om jag vill ha fler såna blommor vad gör jag med sticklingen? Ska jag skära på spec sätt? när jag kolla närmare på min hoya så är det små små vita prickar på den fast det är lite utåtstickande, vad är det? Just nu blommar den inte men gjorde det i sommras, vad ofta blommor dom? Jag har den i köks fönstret, ska jag flytta den? Som ni märker har jag tusen frågor om dessa vackra blommor, själva blomman är vit och rosa/lila i mitten.

myhombrero
0

Hoyor är mycket enkla att föröka. Klipp en bit av den och sätt ner i jord eller vatten. Så växer det ganska snart ut rötter igen. Jag har provat båda metoder och båda funkar jättebra. Ta inte för långa bitar för så får den svårt att sätta rötter. Ca 1dm långa bitar är lagom. Eller en bit med två blad. Ta bort bladen så det bara finns kvar 1-3 st på stjälken.

De små vita prickarna är säkert luftrötter som en del har. De är dem som blir jordrötter om du sticker ner de i jorden.

Olika hoyor blommar olika mycket. Vissa sällan andra hela tiden.

Trivs den och blommar i köksfönstret så låt den stå.