Hoya iFokus

Hoya

Etikettskötsel
Läst 3493 ggr
Zophy
0

Odla i vitmossa?

Är det någon som vet om man kan fortsätta odla hoya i vitmossa även efter den rotats eller om det är bättre med jord? Isåfall, varför är jord bättre?

Bjornen
0

Största problemet med vitmossa är det låga pH-värdet. De flesta hoya är väl kalkföredragare om inte alla.  Den sura miljön i vitmossa gör att många bakterier inte trivs bland vitmossa och dessutom håller vitmossan fukten bra men släpper även in syre.

Zophy
0

Vad är bäst att odla i? I höstas köpte jag några hoyasticklingar. Planterade några i en blandning av jord, perlite och vermiculite, men några står kvar i vitmossa eftersom jag inte planterat om dom efter rotningen. Kan inte säga att jag märkt nån direkt skillnad på dom än, men det har ju varit vinter och "lågsäsong" i växandet. Ska jag plantera de återstående hoyorna i jord, perlite, vermiculite?

Bjornen
0

Endast riktiga surjordsväxter trivs i vitmossa under längre tid.

JMax
0

Jag har tre stycken som "råkat" bli kvar i vitmossa i snart tre år och de mår faktiskt riktigt bra. Har växt ordentligt och så.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hagalund
0

Men….  Om inte jag har missuppfattat allt,  så är inte hoyorna särskilt förtjusta i kalk.  Det ska i så fall vara imperialis då, och möjligen någon mer,  men annars vill de inte ha kalk, så att ha dem i vitmossa är inte fel.  Mina rotar jag alltid i vitmossa och ofta får de stå kvar länge i den också,  och när jag planterar ner dem i större krukor med jord, så får de med sig största delen av mossan till den nya krukan. Mina trivs ypperligt med detta,  men jag vet att en del plockar bort mossan när de planterar om.  Fast då rycker man sönder en del rötter tycker jag,  och eftersom de trivs i mossan så gör jag så.

Bjornen
0

Hoya växer ju huvudsakligen i lövhumus som inte har lågt pH-värde. Det var kanske fel av mig och säga kalkföredragare, men de trivs bäst i neutral eller basisk förna och inte i sur milljö. Vitmossans pH-värde är ungefär 5 och Hoya vill ju helst ha ett pH-värde omkring 6,5 eller något högre.

Zophy
0

Tack för alla svar. Känner mej dock fortfarande lite kluven. Kanske planterar om några och låter några stå kvar i mossan så märker man väl vilka som trivs bäst.