För stor Hoya?
Hur sjutton gör jag när mina hoyor blir för stora? Ska jag bara klippa ner dom och sätta klippet i vatten för att rota sig?
Eller finns det fina tips på hur man kan göra STORA snygga uppsättningar?
Hur funkar det att ha Hoya som häng-växt?
Andra tips är oxå välkomna.
Förresten, visst är hoya och porslinsblomma samma sak, eller?

Många frågor på en gång. Visst kan du klippa sticklingar och rota.
Hoya (porslinsblomma) kan du gärna odla i ampel, de hänger ju ofta i naturen. Vissa blir väl finare i ampel, andra på båge. Sen stöd, det finns ju massor av olika sätt, bågar av olika slag, spiror, även såna där raka rundlar med fiber runtom (finns på Hornbach).
Bågar finns ju i olika höjd, och spiror kan man även tillverka själv av nät. Många gör det.
Hornbach, är det en hemsiga på nätet eller finns den bara som butik någonstans? Kan ju söka själv förstås…
Fick att par blad av en Hoya för ca 10 år sedan och det växer som ogräs har nu massor från de två bladen och nu har de blivit alldeles för stora.
Tror jag ska prova att sätta några i ampel, det låter jätte fint.
Tips om bra länkar om Hoya och uppsättningar och skötsel så lägg mer än gärna in dom här eller PM:a mig om det.
Tack för tipsen ahoya och täck för ev kommande tips och länkar 
Vassego ;-)
Länkar finns massor, jag gillar speciellt dessa
för de har så bra bilder och även beskrivningar. Men jag har massor av länkar.
sen brukar de ha en sida med länkar till andra.
www.hoyaforumet.forumportal.se är nog det största och mest aktiva svenska forumet.
Sen finns ju www.swedishhoyasociety.com och www.hoya-sallskap.com som är 2 sällskap som ger ut egen tidning också.
Hornbach är en stor tysk byggmarknad, liknande bauhaus om du hört talas om dem. Finns bla a i Göteborg, på Hisingen.
Tusen tack för alla länkar och tips.
Tror förresten att Hornbasch finns i en större stad ca 5 mil från mig. Så det kan jag nog oxå kolla upp.
En vän till mig hade två hoyor som hon låtit klättra på varsin sida av fönstret och de följde gardinstången och ramade in fönstret. Det var jättefint, som en vacker grön gardin.
Bra tips! Har haft lite i de tankebanorna själv tidigare. Jag kanske skulle ta och prova det

Hur gick det för dig aspie?
Fick du till något fungerande arrangemang
Här kan du annars se hur pampigt det är när man sätter upp runt ett fönster.
Eller, jag tycker det i alla fall, men jag är ju partisk
kram
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
jag har faktiskt inte orkat ta ta i detta ännu
Men nu när jag såg din ska jag nog försöka åtminstone innan den dör för mig.
Skulle tro att den "nästan" är lika stor som din faktiskt och då har jag ändå klippt ner den och satt nya plantor av den och de växer oxå som ogräs.. Kan snart börja sälja för jag har alldelses för mycket av växter nu