Hur lång tid att rota i jord?
Undrar lite hur lång tid det tar innan en stickling rotar sig i jord utan speciella rotningsmedel o.dyl.?
Jag har aldrig haft med hoyor att göra innan så jag känner mig lite vilse
men som jag skrivit i "artbestämning" så kunde jag inte hålla klåfingrarna borta från en hoya som stod i ett väntrum utan tjyvade ett skott från den (fyfy) men jag vet som sagt inte så mycket om dem än.
Min stickling har stått i 4 veckor nu, borde den ha hunnit rota sig?
du får väl dra lite i den och se…

Nej men usch, så läskigt! Vågar jag verkligen det? Tänk om den blir skadad? 
du ska inte dra hårt, bara känna att den sitter fast, eller att det åtminstone tar emot lite, då har den rotat sig. Kommer den med upp så är den inte rotad, och kanske behöver du klippa av en bit på stammen så den blöder igen. Om de inte rotar, så kan de ruttna eller torka in. Så visst är det bra att dra lite lätt…

Ser den grön och frisk ut är det säkert ingen fara. Vad man kan tänka på är att plantera i en liten kruka för att successivt öka storleken. Tillväxten sker först när rötterna når krukans kanter nämligen så ju större kruka ju längre väntan. För stora krukor riskerar också ge för fuktig miljö vilket inte alla hoyor uppskattar.
Australis "Lisa" vill dock inte gärna torka ut helt utan önskar mer frekvent vattning än andra hoyor. Själv rotar jag oftast i vatten, tycker det är smidigast och går fortast. Planterar sedan ner i jord när jag ser att rötterna kommit ordentligt. Men det är en smaksak vad som passar en själv

Jag upptäckte att jag fått maskar/larver i jorden (fast nu har jag glömt vad det var för några) på min Lisa så jag har planterat om den i endast något större lerkruka. Jag läste att hoyor skulle gilla lerkrukor. Den hade då fått fint med rötter. 
Jag har en annan undran om min lilla Lisa dock… och det är om de ska växa såhär långsamt? Jag är van vid mina fuchsiors framfart så jag har inte direkt något att jämföra med. Den ser välmående ut så jag förlitar mig på det! Växter brukar ju tala om när något är galet 

Lisa växer ganska långsamt det gäller även andra varigerade Hoyor. Att du hade maskar i jorden kanske också bidrog till att den inte växer så bra.
ska man ha lerkrukor får man tänka på att det går åt att vattna oftare har jag märkt, krukan vill gärna dra ur vattnet ur jorden.

Gnerellt bör man inte använda lerkrukor för rotning av växter då den har hög avdunstning genom leran. Alla sticklingar bör planteras i sandblandad jord (i värsta fall så jord men mycket bättre med sandblandad vanlig planteringsjord) för att jorden ska få lite mera syre som underlättar rotningen. Om jorden är för tät blir det syrebrist och stickningen börjar brytas ner (ruttnar) vid anaroba processer.
Så länge sticklingen är grön så är det ingen fara. När den börjat få rötter börjar också tillväxten. Att rycka lite i sticklingen eller i värsta fall tar upp den är det mycket lätt att unga rötter skadas och rotningen kan misslyckas. Många Hoya tar ganska lång tid innan de rotar sig. Jag har haft sticklingar i kruka mer än ett år innan de började starta sin tillväxt (gällde inte Hoya). Någon månad får man vara beredd innan Hoya rotar sig ordentligt, men variation beroende av sort, jord, ljus och temperatur.
Vintersticklingar är svårare att lyckas med, utan sticklingar lyckas bäst vid våren. En stickling tagen av en växt i fullständig vila har svårare att vakna än en växt som nyss vaknat från vilan eller är precis i startgroparna. Vissa vedartade växter kan fungera bättre med sticklingar tagna i vilostadie, men det gäller mest utomhusväxande buskar.
Så länge den lever finns det alltid hopp.
Maskar i jorden är troligen nyttodjur som hjälper till med nedbrytningen av dåligt förmultande humus i jorden. När det blir för kompakt jord i krukan och för fuktigt så visar sig dessa då de får för syrefattigt i jorden för att de ska trivas.