Hoya iFokus

Hoya

Etikettskötsel
Läst 3528 ggr
Ninja
0

Köpt en hoya

Jag har nyligen köpt en hoya, blev jätteglad när jag fick syn på en sån i affären eftersom jag suktat lite ett tag. Efter lite research på nätet så tror jag det är en compacta, bara ca 25 cm hög ännu. Dock är bara de nedre och största bladen veckade och böjda, men de andra kanske kommer sen..? Annars är det väl helt enkelt inte en compacta då. :P

Är lite osäker på hur jag ska sköta den. Har läst på en del ställen att den inte ska "pjoskas" med utan få torka ut ordentligt ibland, medans andra anser att den helst ska hållas lite fuktigt. Vilket är bäst? 
Hur ljust vill den stå? Jag har att välja på norr, öster, och söderfönster, och så mitt i något rum om de alternativen inte skulle passa.

ahoya
0

Jag har aldrig sett en compacta utan alla blad vikta… kanske du kan sätta in ett foto.När du säger 25 cm 'hög', menar du då att den sitter på något, eller om den hänger ner, för det gör den ju naturligt.

Ninja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit lite bilder nu

Ninja
0

Längst ner

Ninja
0

Längst upp

Ninja
0

Ovikta blad i mitten

Ninja
0

Med längst ner menar jag närmast krukan, eftersom vasen gör att den står upp. Sorry om jag var otydlig.
Eftersom inte alla blad är vikta, är det bara för att det är en rätt ung planta eller är dom vikta redan från början på en compacta?

Ni får gärna hjälpa med artbestämning om det är något annat, för compacta var det närmaste jag kunde hitta själv. Skrattande

ahoya
0

Jo det är helt klart en compacta! Snygg är den!

Har dock inga råd om hur den ska ha det, men inte fuktig hela tiden iaf. Den har ju ganska suckulenta blad. Vet andra som har den en bit innanför jättesoliga fönster i taket, och den blommar där. Själv har jag satt min ena på rumsbordet (för att det är snyggt där) och har en hängande inne på toan, med frostat fönster. Dock har mina inte blommat.

Undrar lite över vad din står i, dvs om det är nån jord eller annat därnere, det måste väl vara något som binder fukten? Och rötterna.

Själv brukar jag alltid ta bort de där som de är rotade i, nån bricket av nåt slag, dvs ta bort det vita tyget runtom så rötterna kan växa ut. Dock har jag inte kommit så långt med "toaplantan" ännu…

Ninja
0

Jag tror den står i jord, tyckte det såg ut som det genom trasslet i botten. Försökte få ut den eftersom jag upptäckte efter jag köpt den att det var en väldigt osmidig vas, går ju inte att kolla om jorden är torr eller fuktig. Men så har de packat trådtrasslet i botten så ordentligt plus att vasen är ju lite insvängd där nere några cm ovanför botten, så plantan vill inte komma ut..

Tack för dina råd! Man kan sammanfatta det lite som ljust men ej för mycket(/direkt solsken?

ahoya
0

Ja - får du inte ut den nu, så lär du ju inte få det senare när rötterna växt mer…

Och surfar man runt på lite hoya-sidor så verkar det så om placeringen, däremot har jag både läst att man ska torka ut den och sen vattna, för då kommer blommor, och att man ska hålla den fuktig… Antar att man får prova sig fram. Verkar ju som om det är olika för olika personer…

Tänkvärt kan ju vara att kolla den lite oftare så den inte får/fått ullöss, för de gömmer sig lätt mellan bladvecken och syns först när angreppet är stort annars. Det brukar de flesta varna för.

Cilli
0

Visst är det en compacta du har! Jag har en stor ampelcompacta som blommar fint i österfönster, låter den aldrig torka ut helt utan ger den jämn vattning. Duschar ofta och använder Provadotabletter i förebyggande syfte för att hålla ullössen borta. Min avatar är compactablomman, den doftar kakao till en början för att sedan övergå till att dofta bittermandel. Blomningen håller i sig ca 14 dgr. Lycka till med din nya hoya