Hoya iFokus

Hoya

Etiketter: arterartbestämning
Läst 1396 ggr
Fabmaniac
0

Hjälp med artbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha ett namn på min "bäbis"!

Jag har busigt nog knipsat ett skott från en fantastiskt vacker Hoya som jag beundrat i ett väntrum - kunde bara inte hålla mina gröna, klåfingriga fingrar borta från plantan rolleyes.gif

Hur som helst så undrar jag om någon har den blekaste aning om vad det kan vara för sort?

Jag bifogar en bild på sticklingen och ska försöka beskriva den så noga som möjligt.

Den har ett rätt spensligt växtsätt där bladen inte sitter särskilt tätt. Moderplantan har klängt och draperat runt ett helt fönster fram och tillbaka - så vackert! wub.gif Jag kommer tyvärr inte ihåg färgen på blommorna men jag har för mig att de, liksom bladen, inte satt särskilt tätt ihop. Stammen/grenarna är beklädda med små, små fina hår…typ sammetsludd men bladen är, som syns på bilden, helt blanka och de är inte särskilt tjocka. Inte alls lika tjocka som på t.ex. Hoya Bella - utan mkt tunnare.

Hoppas att dessa ledtrådar kan leda någon till ett namnförslag smile.gif

Vänliga hälsningar Fabmaniac

ahoya
0

Ser ut som australis Lisa

Elli-Lag
0

Kan vara en Carnosa Variegata…

ahoya
0

australis Lisa

Cilli
0

Australis "Lisa". Blommorna är vita och väldoftande, nytillväxta blad blir ofta röda. Förstår absolut att du inte kunde hålla fingrarna i styr. Glad