Hoya iFokus

Hoya

Etiketthoyanoja
Läst 1705 ggr
Axna
0

Speciellt med Hoya?

Ja, som rubriken säger, vad är det speciellt med Hoya? Jag vet ingenting om Hoya, så därför undrar jag! :)

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Linn
0

Det är en väldigt lättskött växt. Det är dessutom ett jätte stort släkte med mycket att välja på. Det är väl det jag har lärt mig änn så länge :P

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ahoya
0

Ja, det kan man undra. Det är ett släkte som består av mycket varierande växter. De flesta är slingerväxter, men några har man i amplar. De är som sagt lättskötta, finns i en mängd variationer på blad och blommor, små blad stora blad, fläckiga blad, olika former på bladen och färger också, sen när blommorna kommer är några stora, andra mellanstora och ytterligare andra små. Enkla blommor, blommor som är bakåtrullade och sitter i klunga, urnformade, bollar av massa blommor, osv. Endel doftar, andra inte, några luktar illa, några luktar parfym, kola, eller något annat. Endel doftar på dagen endel på kvällen andra på natten. Endel inte alls. Blommorna varar olika länge, och de finns i flera färger, från vitt över beige till gult, rosa, orange, cremefärgade, bruna, alla röda nyanser osv. Och så finns det åtskilliga hundra olika, varav endast ett fåtal finns i handeln. Övriga byter man och köper privat och det upptäcks hela tiden nya arter. Alla är inte namnade ännu. Så visst är det spännande. Sen är det väl också så att många människor är samlare av olika slag, blommor är en variant.

Sen är de lätta att föröka, växer snabbt, och det är ju något speciellt att dra upp en planta själv.

Anett Lindbom
0

Förr undrade jag också över vad det kunde vara för ngt speciellt med Hoyor, jag tyckte tidigare att dom t.o.m. var riktigt fula & att dom såg så skräpiga ut. Men samtidigt var jag ju lite nyfiken på dessa växter eftersom att det såg ut att vara så många som samlade på Hoyor, så ngt speciellt borde det ju ändå vara med dom. Så jag chansade & lägga bud på ett par Hoyor på tradera, jag vann den ena utav dom och fick samtidigt en bonus, och sedan var det kört för mig. Jag såg ju nu att det fanns hur många Hoyor som helst att välja på, och en del av dom är ju riktigt vackra & med underbara blommor.. Det var i våras som jag ropade in min första Hoya på tradera, och nu bara några månader senare så har jag över 20 Hoyor, och jag väntar hem flera nu den här veckan. Himla roligt är det med dom, och ett par av mina Hoyor har även hunnit blomma och fler pedunklar är på väg har jag sett..

Axna
0

Jag tänker som du… Något speciellt måste det vara för det verkar som alla har Hoyafeber!  :)

Jag har faktiskt vunnit min första hoya ikväll på tradera. En H. pubicalyx ' Pink Silver och så har jag lagt bud på något mer, men det är väldigt svårt att vinna dem där auktionerna har jag märkt redan ikväll!

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Hasse_A
0

Vill ha en Hoya men vart skaffar men en av bra kvalite.

Är fotograf och vill gärna plåta av en till att göra utställningar om blommor,någon i Stockholmstrakten som kan tänka att sälja en blommade Hoya,eller bara en blomman från den?

Visste inte att dom hette Hoya allt jag visste om dom var att min Farmor hade flera olika, men kallades för Porslinsblomma då.

Någon?

Kan även se några bilder på en Orkide som jag plåtat på Florist forumet.

Linn
0

Hoyor är av intresse också alltså. Hoppas att du får napp här. Detta forumet är inte så aktivt tyvärr.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Cilli
0

Då det finns upp emot 400 olika arter hoya finns det mycket material för en fotograf kan jag tänka mig. Jag rekomenderar dig antingen att kontakta hoyaforumet eller hoyaodlarna ang din förfrågan då det är specifika forum för samlare av hoyor, där bör du få napp. Lycka till!