Vita blad på obscuran
Jag har fått vita blad på min obscura och vet inte vad det är för något. Är det någon här som fått likadant och kan säga vad som måste göras för att bli av med det. Det verkar även som det smittar till andra växter också men främst till hoyor. Den här står i ett västerfönster i mitt kök och inga andra än i köket har drabbats. Hoppas på hjälp.
Roger
Oj det där såg ruskigt ut… är det löst eller inuti bladen? Jag skulle börjat med att antingen tvätta/gnida bort allt om det är löst, annars nypt bort allt smittat och så besprutat hoyan och satt i karantän.

Läs lite på provado-flaskan vad den tar, för det finns 2 varianter av provado, en vanlig och en plus. Viss ohyra tas bara av plus. Men jag är inte bra på sånt, däremot tycker jag det ser ut som nån svamp eller virus eller nåt. Har själv importerat ardap (tar ALLT omöjligt) men är ganska giftigt och säljs inte längre i Sverige. Bra att ha som reserv, det sägs vara det bästa mot rött spinn. Fast det är nåt annat än det du har.
Kan det vara trips, tro? De gör ju att det blir vita "mönster" i bladen. De kan man ta bort med Provado, vanlig, men man får hålla på ett tag, noggrant. Är det ett stort angrepp, kan det kanske se ut så. Men jag är absolut inte säker.