Så här fin är min hoya!
Lyckades övervattna den och var tvungen att plantera om den… passade då på att göra ny spalje till den då den gamla var i minsta laget. Den växer ju så det knakar!
Älskar verkligen min hoya! önbskar jag hade fler fönster så jag kunde köpa mig fler… kanske får kasta ut några andra blommor ;-)
vad tycker ni om min ögonsten! Är den inte fin!?
Jättefin!
Vet du vad den heter?
De flesta som har hoyor har för längesen gjort sig av med allt annat…

#1 tror det är en Carnosa men minns inte säkert. Någon artbestämde den för ett tag sen men jag har glömt bort.
Har haft den så länge jag kan minnas i mitt fönster och så fick den följa med då jag flyttade hemmifrån. Den är minst 10 år gammal, troligen äldre och i år blommade den för första gången.
Ja jag börjar förstå att det är så. tyvärr tycker min sambo att det är slöseri att kasta bort blommor men oh vad jag vill ha fler fönster så jag kan köpa mig fler Hoyor!

Du får väl i smyg försöka ta död på de andra blommorna :) Köp en ny hoya när en blomma börjar se lite dassig ut av lite misshandel :P

#3 Jag har ställt in två "skräp" blommor i förrådet som jag tänkt jag skulle glömma bort att vattna men det blir såa tt jag tillsisst tycker synd om dem o ger dem en liten skvätt vatten iallafall så de jädra blommorna dör inte iallafall :-)
Varför ska människan ha ett sådant samvete? :-)

Hmm.. Bra fråga. Du får helt enkelt sätta upp skyddslappar när det gäller vissa blommor, så får du vattna dom andra och pyssla om dom lite extra så att du glömmer bort att du tycker synd om dom blommorna du ignorerar :P
Det är väl synd att ta död på dem så, finns säkert nån i bekantskapskretsen som blir glad att få dem istället. Jag skänkte bort mina…

Jo, det kanske din sambo går med på? Välgörenhet istället för slöseri :D

ja välgörenhet kanske kunde fungera. Provat med min mamma men hon ville itne ha dem… kanske kan ta med dem till jobbet?!
Måste komma på nått förjag vill ha nya hoyor!

Ta med dom till jobbet! Super bra idé!

Japp… här ska köpas hoyor!!
Jag köpte en Hoya Carnosa-stickling på Tradera för ca. 1½ år sen. Först hände ingenting, den växte inte, den dog inte. Den bara stod helt stilla på alla plan, i nästan ett helt år… Men tack o lov så hade jag tålamod!!!
:-D
Det senaste ½-året har den växt sig så stor att den nu tar upp hela fönstret!!!
Jag ska ta en bild här nån dag o lägga in här, så ska ni få se hur den "förvandlats" ;-)
Har en förebild med, som den såg ut då jag köpte den o det första året!
Så mitt tips blir:
"Händer det inget alls - ha tålamod!!!" :-)

Jag har gett bort nästan alla mina övriga växter för att få plats med mina Hoyor & Saintpaulior, :)

#12 oh…. så beroende av hoyor är jag inte … ännu :-)
Men vill självfallet ha fler hoyor! Har tyvärr bara 5 fönster i min lägenhet och fönsterbrädorna är så smala så jag har svårt att få plats :-(

Jag har bara två fönster som jag kan använda, min son vill inte ha några blommor i sitt rum(fönster nr.3) så där har jag inga blommor, och i fåglarnas rum(fönster nr.4) går det inte att ha några blommor alls för då tuggar fåglarna sönder dom. Så dom enda fönstrena som jag kan använda är i köket & i tv-rummet så det är rätt så fullt just nu i mina fönster. Men jag har liiite annat än Saintpaulior & Hoyorna, bla några Svärmorstungor som är ifrån min mammas gamla Svärmorstungor från förr så dom är jag rädd om..
Jag började samla på Hoyor i våras så det har gått rätt så fort så det är rätt så fullt i tv-rumsfönstet nu, i köket har jag alla mina paulior, ngn pelargon och en bladkaktus.
Jag skulle i början bara ha ngn Hoya för att se vad det var för ngt speciellt med dom eftersom att det är så många som samlar på dom, Men så rullade det på utav bara farten och jag blev fast i Hoya-samlandet.