Hoya iFokus

Hoya

Etikettskötsel
Läst 2797 ggr
furir
0

Ljus bella

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag har en bella som jag tycker har lite för ljusa blad, jag fick den som stickling och satte den i vatten men den ville inte få rötter så jag satte ner den i jord istället. Jag har den ståendes i ett västerfönster, jorden är fuktig. Kan det vara så att den står för ljust och kanske ska längre in i rummet.

mvh Roger.

JessicaL
0

Hej Roger!

Hur länge har den stått i jord? Har den rotat sig? Fått någon tillväxt?

Men som du själv säger så kanske den blivit solblekt bara. Det finns lite tips om Hoya bella i denna tråd.

furir
0

Hej Jessica,

Jag har haft den i jord i ungefär 2 veckor och det har inte kommit någon tillväxt mer än en liten blomknopp. Jag har inte tittat om det har kommit några rötter än.

hybrid
0

Byt plats Roger jag har mina bellor i norr och öster. Din står för ljust och kanske också för varmt just nu.

Lycka till!

furir
0

Nu har jag sett att det börjar komma små små nya utväxter på min bella men den är fortfarande blek. Jag ska byta plats på den så får jag se om den den inte kommer att må bättre så småningom.

JessicaL
0

Vad roligt att det börjar komma lite utväxter i alla fall. Då verkar den ju repa sig. Att byta fönster låter som ett bra förslag. Lycka till med hoyandet!

furir
0

Nu väntar jag bara på att knoppen ska slå ut, hoppas att den inte ramlar av bara.

furir
0

Hejsan på er,

Jag har nu flyttat min bella lite längre in i rummet och den verkar trivas där. Knoppen som jag hade hoppats på, den har ramlat av långt innan det blev några blommor på den, men det har kommit längre utväxter på den på flera ställen. Bladen tycker jag mig se vara lite mörkare också och de har blivit lite hårdare sen jag flyttade in den. Jag har min ståendes i/på mitt vitrinskåp, nu undrar jag hur ni andra har era bellor ståendes eller har ni dem hängandes på väggen?

mvh Roger.

anna00
0

mina hänger i ett norrfönster.

JessicaL
0

#7 Roligt att höra att din bella verkar repa sig! Håller tummarna för att den vill blomma också! Flört

Citronmeliss
0

Själv hade jag under flera år min Bella i ett söderfönster och den blommade helt otroligt på denna plats. Den kunde lätta ha 25-30 blomklasar samtidigt och ville nästan aldrig sluta blomma.

När jag sedan flyttade till ett nytt hus hängde jag återigen upp den i söderläge men tjii fick jag, den dog! Vet inte vad som gjorde att den inte trivdes för innan trivdes den ju ypperligt och var så vacker i flera år.

Hade själv dragit upp den från skott som jag knyckt av svärmors Bella som hon för övrigt har hängandes i österläge där den trivs jättebra och blommar för fullt!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

furir
0

Min bella växer och frodas och den grenar ut sig och blir större och större. Den få knoppar också och där får jag problem, knopparna dör ihjäl och ramlar av, är det någon mer än jag som har samma problem?