Hoya iFokus

Hoya

Etikett: skötsel
Läst 13603 ggr
Hjortronsylt
14

Den vägrar blomma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår stora breda vackra Hoya vägrar blomma, trots näring och ompyssling och bra med lyse!

Det står på lappen att den ska blomma i oktober, men inte en enda blomstång har jag sett. Däremot väller det fram nya bladstänger och blad. Den är ca 3 år.

Är det en sort som verkligen kan blomma / hur får man "igång" den?

hybrid
0

Det ser ut som en Hoya australis på bilden.

Den kräver mycket ljus för att blomma, placera den gärna i söder eller i väster, gärna med natt och dag temperatur dvs lite kallare på natten.

Själv brukar jag chocka Hoyorna för att få dom i blom, lite kallare eller varmare placering, byte från ett väderstreck till ett annat, en omplantering osv. 

Lycka till!

maimiti
0

Då kommer jag med helt motsatta råd:

Plantan på bilden ser ut som den "vanligaste" australisen - Hoya australis subsp. tenuipes. Den trivs i lite skuggigare läge. Min blommade inte förrän jag ställde den i norrfönster och där blommade den sen flitigt. Det finns flera olika varianter, vissa vill ha det ljusare, men enligt min erfarenhet (och jag har hört samma från andra) så trivs den mörkbladiga sorten tenuipes i skugga.

Mycket fukt. Bör inte bli torr, men heller inte stå blöt.

Hjortronsylt
0

Tack för goda tips!  Växten står i norrläge idag och har i princip aldrig sol, men en växtlampa som lyser många timmar per dag eftersom inget söderläge finns att tillgå. Vattnar regelbundet och jorden håller sej torr/lätt fuktig hela tiden däremellan + lite näring varje vecka.

Men trots prat med den, sång och dans till fertilitetsgudinnan :-) vägrar den att blomma. Antingen är den steril eller så blev den sur sist när jag klippte av några stickling-kvistar.

Vad vet jag!  :-)))

maimiti
0

Kan säkert ta ett tag också, ibland har man ju bara otur. Min blommade först efter… typ 7-8 år, men de första 6-7 åren stod den i söderläge där jag provade med alla möjliga olika metoder för att tvinga den i blom. Inget funkade. Sen fick jag tipset av en annan odlare att flytta plantan till norrläge och hålla jämn fuktighet. Sagt och gjort, och ett år senare blommade den…

Hjortronsylt
0

Tack Maimiti #4!   Då ska jag ställa in mej på att väntan kan bli några år till, med andra ord. 

Undra hur blommorna kommer att se ut på just den här sorten, som visst ska vara Hoya Australis enligt #1 och #2?

Silvervinge
0

Mina tenuipes trivs då INTE med att stå i skugga! De blir bleka och tråkiga då. De verkar snarare vilja ha ljus men inte full sol tycker jag Cool

Bjornen
0

De flesta växter blommar om de blir misshandlade och det gäller också många Hoya. Låt bli att vattna några veckor och därefter vattna som vanligt, det kan vara det som startar blomningen. Att låta den stå med extra ljus och normal vattning och bra gödning innebär bara tillväxt och mindre chans till blomning.