Hoya iFokus

Hoya

Etikett: skötsel
Läst 1408 ggr
SofiaBlomberg
0

Hur räddar jag min Hoya?

Min hoya måste ha fått för mycket vatten av sambon, jag märkte detta när den vart gul i bladen, jag trodde först att den saknade ljus, men jag flyttade på den och kännde att den var väldigt tung då såg jag att det var fullt med vatten i ytterkrukan, som sagt den är helt gul nu, kommer den att dö eller finns det något sätt att rädda den på??

Tack på förhand

MVH

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

maimiti
0

Har den stått i vatten länge är det förmodligen svårt att rädda den. Det troliga är att rötterna dött. Du kan "rädda" plantan genom att ta skott från en gren som fortfarande är grön och starta en ny. "Blöder" den inte växtsaft någonstans när du klipper är chanserna tyvärr ganska små att något kommer att överleva.

Bjornen
0

Om det inte gått för långt kan man försöka plantera om den och ta ur den ur gamla krukan och låta jorden torka lite innan den sätts i ny jord och ny kruka. För att undvika för mycket vatten är det bra om blomkrukan pallas upp i ytterkrukan  med stenar eller annat som gör att ev. överflödigt vatten ligger kvar i botten av ytterkrukan utan direkt kontakt med jordklumpen.