Hoya iFokus

Hoya

Etikettskötsel
Läst 1587 ggr
Cavia
0

Gödsling?

Bör man gödsla med något extra nu under vinterhalvåret? I så fall med vad?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Åsa S
0

Inget extra nu under vinterhalvåret, snarare tvärtom man brukar minska på gödningen av krukväxter på vintern, växterna har mest nytta av gödning under tillväxtperioden (vår-sommar).

Cavia
0

Aha! Är det så, tackar för svar =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

pezz
0

Jag vattnar hela året med 1 ml blomstra/liter vatten. Tror mer på att växter växer där de trivs. Och i naturen så får jorden/ luften inte mer näring för att det är sommar eller vinter, utan för att på just den platsen finns det växten behöver året runt. Den teorin tror jag på.

JessicaL
0

Det har blivit lite dåligt på gödslingsfronten för mig del, så mina har fått klara sig utan en längre tid. Frågan är om man vågar ge lite gödsling nu under vintern, eller om det är bättre att vänta till våren!?

kasvattaja
0

JO, jag gör som pezz.  1ml gödning/liter vatten året om.

De allra flesta i självvattnande krukor i enbart vitmossa.

Jag har aldrig förstått vad jordblandningen ska va bra för,

å tydligen inte mina hoyor heller.

Men då måste de förstås ha ljus å värme åxå.

Om man har hoyorna i en garderob över vintern vet jag inte hur

man bör göra å det verkar finnas de som har dem ungefär så.

furir
0

Såg att de hade blomstra i affär'n hemma och jag blev lite fundersam. Ska jag ha näring för blommande växter eller ska jag ha för gröna växter. Vad föredrar ni? Och ska man ha pinnar eller flytande?

maimiti
0

Jag har faktiskt blivit flitigare med gödning de senaste åren. Jag gödslar hoyorna året om, fast lite lägre dos blir det under vintern… har blivit iaf.

Närig för blommande växter borde väl vara det mest lämpliga. Nu använder jag ett importerat märke, men om jag inte får tag i det igen när hinken är slut så kommer jag att köra på Byco Bact.