Hängig hoya
För mycket vatten?
Hoya är relativt tåliga men de klarar trots allt inte för mycket vatten men heller inte för lite. Vatten magasineras i bladen och vattnar man för mycket blir de mjuka och ”köttiga” innan de vissnar ner. Får de för lite vatten används först magasinet i bladen så att bladen tillslut torkar ut. En frisk Hoya ska i allmänhet ha spänst bladen. Jag skriver i allmänhet för Hoyasläktet är stort. Bladen på bilden har även gula partier så det kan vara ohyra t ex sköldlöss. Tror att det kan vara svårt att rädda din Hoya men man ska aldrig ge upp. Ser det ut som stammen är helt uttorkad? Vad tror du själv? Har den stått länge i söderfönstret. Hur fort har det gått osv.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har tittat efter ohyra, men inte hittat någon. Det kan ju iofs vara svårt att upptäcka ibland. Den har väl stått ett par månader i söderfönstret, men den blev hängig extremt fort. Det var som att det gick över en natt. Stammen känns helt torr, men grenen som bladen sitter på är fortfarande mjuk och böjlig. Tror ni att det kan hjälpa att klippa av bladen (jag tänker att de ändå inte kommer att ta sig och kanske bara tar energi)? Eller gör jag det bara värre då?
Har rötterna dött?
För att upptäcka ohyra måste man ha förstoringsglas. Väldigt svårt att se med blotta ögat.