Jag är ny här
Tycker mycket om blommor. Jag har ett par gamla Porslinsblommor (den klassiska vanliga tror jag) Dessa har varit med om 3 flyttningar och legat sammanlagt 1 år i bananlådor och t.om. blommat i dessa. Nu har jag fått dem att växa lite runt fönstren. Jag har inga gardiner (bl.a för att vi har två katter). Jag tycker mycket om dessa blommor. Den ena är samplanterad med en som har brokiga blad men den har aldrig blommat.
Bif. en bild
/Maria
Jag skickar med en bild på min Hoya Bella som hänger i ampeln. Den "stal" jag en gång, två små blad, som jag glömde i jackfickan ett par dagar. Den har varit så misshandlad med knappt någon jord. Katterna har vält ner krukan otaliga gånger men nu hänger den bättre. Den har blommat fantastiskt denna sommaren.
Passar på att fråga om man kan korta ner den? När är det lämpligast isåfall? Kommer nya knoppar på gamla blomställningen såsom på vanlig Hoya?
/Maria
Är det ingen som har något svar på min fråga…?(#1#)
/Maria

Jag är verkligen ingen hoyaexpert men tror inte att det är några större problem att klippa ner den. Testa att sätta ner det du klipper av i krukan eller i en annan kruka och hoppas att de tar sig ;)
Har ingen aning om hur det är med blomknoppar på bellan, men när jag köpte min linearis så sa butikstanten att man aldrig skulle ta bort vissna blomknoppar på hoyor för det kommer nya blommor från dem.
Tack. Jag ska testa att sätta några skott. Jag har också hört som du att man inte ska ta bort vissna blomknoppar men det är så svårt att se på denna minisort om det är ifrån gamla stället nya knoppen kommer.
/Maria

På bellan kan man ta bort vissna blommor, det växer inget nytt på dem utan det kommer nya i toppen på nytillväxten förhoppningsvis.

Gällande din fråga: Visst kan du klippa tillbaka dina hoyor (ser ut att vara carnosa och om den ena har enfärgade blad så är det nog en australis, jag ser inte så bra på fotot) men ta vara på materialet du klipper bort! Carnosa brukar vara lätt att få rötter på antingen i vatten, porös jord, vitmossa eller perlite.
Tack så jätte mycket för svaren
/Maria