Mini-poslinsbomma..
Kul med en sajt om denna art - Hoya..!!
Jag som faktiskt anser mig kunna en del om blommor ändå-visste inte att porslinsblomma hette Hoya!!
Jag ser nu att det tydligen finns hur många sorter som helst!
Haha..jag som är ute efter en ny "mini-poslinsblomma" åt min mamma..finns alltså ett antal sorter då väl?
Hon har haft tidigare och vi tog skott inom familjen men så dog alla ut..
Nu har jag haft svårt att hitta något fint exemplar(ok jag har inte letat som en tok utan åkt förbi Plantagen typ..)
Såg att de hade på Prisextra t.o.m men de var inte bra..
Den hon hade blommade kopiöst hela året..och det rann inte från den som det gör från stor porslinsblomma (den jag känner till..)
Vet någon ett bra tips om liten porslinsblomma??
Vill ha en som ska hänga i ampel-inte klättra..men det är väl samma art med olika planterings-sätt..
Tack på förhand..
(Är det ok att beställa via nätet alltså?? -ser att en del säljs på tradera osv..Men känner mig osäker på det-levande blommor!..)
Den du kallar för mini-porslinsblomma är säkert Hoya bella som är en småbladig hoya som passar bäst i ampel som du säger.
Den blommar jättefint och utan droppar på blommorna som du frågar om, däremot brukar den få små droppar innan regn hos mig!
Själv hade jag turen att en gång hitta en jättefin på byggvaruhuset Hornbachs blomsteravdelning i Göteborg så du får leta vidare på olika ställen och hoppas på tur!
Där kan man ibland göra riktiga fynd bland tex hoyor & orkidéer!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Jag "stal" ett skott av en Hoya bella för några år sedan. Glömde den sedan i jackfickan i några dagar och hittade sedan ett skrynkligt litet skott som jag planterade. Döm om min förvåning då den tog sig. Misskötte den sedan. Katten putte ner krukan ett par gånger och i ett år hade den stackarn nästan ingen jord.
När vi flyttade fick den äntligen större kruka (ampel) och jord. Nu är den enorm och har blommat så rikligt.
/Maria

Det finns över 200 olika sorters hoyor och fler upptäcks hela tiden, så det är bara att välja. Blomsterlandet har ett fåtal sorter, som VÄLDIGT ofta är felnamnade, men vet man vad man vill ha, så kan det vara prisvärt. Jag har dock handlat några olika där som inte varit rätt märkta. Te x har jag en cumingiana som det står carnosa på, inte ett dugg lika är de!
Jag brukar själv sälja lite sticklingar på Tradera, men den här årstiden ska man vara lite försiktig med att beställa så, pga kylan. De kan helt enkelt frysa ihjäl på väg til dig. Men försäkrar du dig om att de förpackas väl, så går det bra ett tag till. Själv brukar jag packa med bubbelplast och tidningspapper.
Exempel på små hoyor är t ex heuschkeliana som har små "lingonblommor", finns i rött eller gult.
retusa, som i och för sig kan växa sig ganska stor, men har barrliknande blad och är ändå ganska nätt, vita små blommor.
serpens, som har små, små runda, lite ludna blad. Blommorna platta, lite limegröna till ljust, ljust rosa med röd mitt
Sök på google efter hoyor, det finns HUR mycket som helst!