Hoya iFokus

Hoya

Etikettmedlemspresentationer
Läst 1508 ggr
cosmonita
0

Presentation cosmonita

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har haft hoyor från och till i 15 år. Mina första var helt vanliga som jag fått av släktingar men jag blev så glatt överraskad över att de blev stora och blomvilliga i många år. Sen har hoyorna kommit och gått lite. Just nu har jag två exemplar som är relativt nya och inte hunnit blomma ännu, Hoya cardiophylla och en med små runda blad som jag tappat namnet på. Sätter in en bild och hoppas att någon av er kan identifiera den.

Gillar hoyan för att den tål torka (sådana växter har en chans att klara sig hos mig), blommorna är speciella, doftande och räcker ganska länge. Dessutom gillar jag klängväxter som klättrar på olika sätt.

Annars kan jag berätta om mig att jag är sjuksköterska som jobbar natt på sjukhuset i staden. Förutom växter och trädgård gillar jag djur och har både katter och hundar samt tamråttor och möss som jag även föder upp.

Vet någon vilken hoya som finns på bilden så meddela mig gärna!

JessicaL
0

Tack för din trevliga presentation cosmonita! Hoya cardiophylla är en vacker växt, som jag tyvärr inte har någon av… Men en dag kanske!?

Det är svårt att säga vilken din okända hoya är. Vi får hoppas att den blommar snart, så ökar möjligheten att ta reda på vilken art det är!

cosmonita
0

Den har inte blommat än och man vet aldrig om den kommer att göra det heller men vi får hoppas det så att den går att få fram ett namn till den.

Jag har ju vetat vilken det är då jag köpte sticklingen men tappade tyvärr bort namnstickan. Har för mig att namnet börjar på "c" och det skulle kunna vara hoya cumingiana då namnet klingar bekant. Nåja, vi får se om jag får klarhet i det så småningom Glad

lindacse
0

ser ju ut som cumingiana. sedan finns ju densifolia och …vilken mer? som är snarlika…

JessicaL
0

Tycker också att den liknar Hoya cumingiana, men man kan ju inte veta säkert innan den blommar. Av nyfikenhet: hur stora är bladen?

cosmonita
0

Bladen är ca 2x3 cm, en del lite större och en del mindre.

Lappen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er.

Fant dette forumet av en slump och måste da såklart bli medlem her också.

Jag är en Norska som har bodd i Dalarna i 14 år och stortrives her.Har nylig feiret 1 års jubileum som hoyasamler och har nå ca.150 olika hoyor.Jag älskar dessa underbara växter och jagar dem överalt.

Tack for välkomsthälsningen JessicaLGlad

JessicaL
0

#6Välkommen hit. Har du lyckats få ihop 150 hoyor på ett år - starkt jobbat, måste jag säga! Jag kan säga att jag också letar hoyor överallt. Drömmen är väl att få åka och samla in dem själv. Men som sagt, det är en dröm det…

6trollet
0

Hej!

Själv är jag ny på att samla på Hoyor men min samling har vuxit från 5 till 100 på ca 4  månader.Jag skulle vilja ha tips om vilka som trivs mörkt…

hybrid
0

Hejsan!

Jag tycker också att det ser ut som en cummingiana, densifolian och golamcoianan (som den andra snarlika heter) har större mörkare gröna blad.

Ylva

Eralle
0

Hej 6trollet!

Jag vet hoya thomsonii trivs att vara lite mörkare platser.