Hoya iFokus

Hoya

Etiketter: arterartbestämning
Läst 1462 ggr
dgwh
0

Vad är det jag köpt månne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en sväng in om Skåneplantor i Staffanstorp och kom ut med växt som var märkt "Hoya"…:Bladen (de största) är ca 2.5 - 3 cm och påminner rätt mycket om H. bella. Fast växtsättet är helt annorlunda med långa, ca 40 cm, hängande rankor - till skillnad från 'bellas' mer 'paraplylika' diton. Inga blommor ännu..

Nå'n som har en idé om vad det kan vara?

dgwh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att propotionerna ska bli lite tydligare så fotograferade jag om plantan med klassisk tändsticksask:) Rankorna är väldigt mjuka utan minsta tendens till att vilja slingra sig….

idipidi
0

Jag kan absolut ha fel, men jag får inte någon riktig "hoyakänsla" utan tror att det är en Dischidia, d.v.s. en Hoyasläkting…

Kolla här eller här t.ex. så kan du få se lite olika Dischidia.

dgwh
0

Var faktiskt inne lite på det också, dvs att det rör sig om en Dischidia och inte en Hoya men är inte klar över vad som skiljer släktena åt….Har gått igenom bilderna på länkarna (tack för dem) och hittat några 'kandidater' till vad växten jag köpt kan tänkas vara. Antar att jag får avvakta ev. blomning för att kunna artbestämma växten - det finns flera 'blomstänglar' så förhoppningvis bekänner den 'färg' inom en inte allt för avlägsen framtid:)

JMax
0

Hmm…Jag tycker det ser ut som en Bella…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

idipidi
0

Nej, inte en bella. H. bella får bara blommor längst ut på grenarna. Dessutom släpper den pedunkeln efter blomning.

Jag tror på nån Dischidia.

dgwh
0

Bladen är mkt lika H. bella men själva grenarna/rankorna är örtartade utan ansats till förvedning..

maimiti
0

Tror också på någon slags Dischidia, vilken kan jag dock inte ens gissa på.  Får defintivt inga hoyavibbar när jag ser bilderna…