Annons:
Etiketthoyanoja
Läst 1523 ggr
GuineaGirl
2019-01-12 00:34

Plantanica - erfarenheter och omdömen?

Om någon här har köpt hoyor eller andra växter från webbutiken Plantanica, vilken är i sådana fall er upplevelse av denna webshop?

Jag har läst om Plantanica i ett par olika trådar på sajten. Men blev lite fundersam eftersom en stickling, som handlats in därifrån, tydligen ska ha fått sköldlöss.

Tar även gärna emot fler tips om webbutiker för hoyor i Sverige och inom EU.

Annons:
Pyttelite
2019-01-13 11:37
#1

Jag har bara handlat från Plantanica en gång och det var ungefär för ett år sedan. 

Det finns många fördelar med Plantanica. Det fungerar bra med att swisha och jag tycker att informationen om försändelsen var ok (SMS). Tror att det tog en vecka eller liknande innan sticklingarna fanns för avhämtning.

De skickades mitt i vintern och var väl förpackade i både bubbelplast, tidningspapper och kartong så inga av sticklingarna var frusna eller förstörda under transport.

Sticklingarna var också väl märkta med sort/typ som inte gick att blanda ihop eftersom de var tejpade på varje stickling.

Jag är har inte tidigare köpt sticklingar på det här viset och började rotningsprocessen via vitmossa.

Efter en tid typ två månader verkade det inte som att de rotat sig så jag valde att plantera dom i specialjord istället. 

I maj tyckte jag att utvecklingen av sticklingarna gått långsamt så jag tog och planterade om dom igen. Det fanns då rötter på samtliga sticklingar.

I ett senare skede misstänkte jag att en av sticklingarna fått ett sköldlössangrepp och behandlade just den sticklingen med såpvatten.

Jag kan inte klandra Platanica för detta eventuella angrepp dels skedde det långt efter att sticklingarna levererats och sticklingarna hade stressats med tanke på alla omflyttningar som gjorts. 

Man kan decifinsera sticklingar som man fått innan de hanteras och det skulle jag göra som en ytterligare säkerhet om jag skulle köpa på nytt.

Jag tycker att sticklingarna var dyra men det finns få svenska företag som erbjuder den mångfald på Hoyor som Platanica gör.

Att jag inte fortsatt att köpa beror på att jag skyndar långsamt och vill att de sticklingar jag köpt (3 st) ska växa sig starkare innan jag beställer några nya. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa från dom igen.

Kanske är det en idée att köpa rotade sticklingar istället - det har jag inte provat. Jag har heller inte köpt några Hoyor från utländska företag - än.

http://plantanica.se/alla-hoyor


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


GuineaGirl
2019-01-15 00:31
#2

#1. Tack för ditt svar.

Överväger att beställa, men vill nog vänta tills det blir ljusare igen.

Om jag handlar hoyor på nätet, så kommer jag definitivt att satsa på rotade sticklingar eller plantor. De enda sticklingar jag hittills lyckats rota är elefantöron, och de går väl knappast att misslyckas med. ;-)

Hur desinficerar man sticklingar?

Pyttelite
2019-01-15 22:02
#3

https://krukvaxter.ifokus.se/discussions/59c2c35d8e0e740a9e0003ef-nagon-som-har-provat-pa-hydroponisk-odling 

Virkon S var tipset för desinficering i denna tråd. 

Ett dyrt medel som jag aldrig använt - det kanske finns fler tips.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: