Annons:
Etikettskötsel
Läst 4748 ggr
solqvinna
10/27/13, 1:48 PM

Hur gr ni med Hoyas långa slingor?

Ja konstig rubrik men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Vad jag menar är hur låter ni era Hoyor växa? Lindar ni slingorna runt fönstret?

Jag såg att någon hade sina i amplar och lät dom hänga neråt helt enkelt. Någonstans läste jag om att ha en spira till den, vad är det?

En del har dom växande i cirklar runt något slags båge. Jag söker inspiration.

Alla tips är välkomna.

Annons:
[SonjaG]
10/28/13, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej

Här ser du en "spira", man gör dem av nät som köps på rulle i bygghandeln. De finns inte att köpa i butik.

Sen kan du ha en vanlig båge, dessa finns i handeln.

solqvinna
11/15/13, 12:17 PM
#2

Tack för superbra tips. Spiran är ju ganska diskret också. Toppen.

solqvinna
11/18/13, 12:16 PM
#3

Nu har jag köpt material till att göra spiror av nät. Hur höga gör ni era, ni som gör sådana?

[SonjaG]
11/18/13, 4:12 PM
#4

Beror lite på hur stor din hoya kan tänkas bli. 

Den du ser på bilden är 40 cm från krukans kant, exkl "benen" som sticker ned i jorden.

Diameter är ca 6 cm.

Men jag har större oxå till dem som är storvuxna.

solqvinna
11/18/13, 6:08 PM
#5

Tack för svar: Jag ska till att börja med göra till två stycken Macgillivrayii. Jag är ny hoyanörd så jag vet faktiskt inte om de räknas som storvuxna eller inte. Någon som vet? De är båda relativt nyinköpta så de är ju i sig sjlva inte så stora ännu. Jag har sett här och där på nätet att denna Hoya inte alls tycker om när grenar böjs eller växer nedåt, då dör den grenen så därför tänker jag att det kan vara en bra ide att låta dom växa, klättra och lindas uppåt i en sådan här spira.

[SonjaG]
11/18/13, 9:33 PM
#6

Jag har inte själv en Mac, men jag tror det blir jättestora.

Jag har sett dem på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Stora och pampiga och vackra. Så du bör nog inte ta för liten ställning. Du kan göra den lite vidare också, alltså större diameter.

Ang att böja grenarna får någon annan svara på, någon som har dem i odling och vet.

Lycka till!

Annons:
[SonjaG]
12/2/13, 9:21 PM
#7

Hej

Hur blev dina spiror? Var det svårt att tillverka dem?

Lite nyfiken är jag nog…

Upp till toppen
Annons: