Annons:
Etikettskötsel
Läst 3466 ggr
Cerrolyn
12/19/12, 9:41 PM

Vinterdöd

Att många hoyor dör nu i vinter är inget nytt. Men vad gör du för att försöka hålla så många som möjligt vid liv?

**MVH Cerrolyn

Annons:
mcvilse
12/20/12, 6:51 PM
#1

Oj… hos mig lever bara 4 st nu (inte för jag hade så många tidigare) och det är bara en som villigt blommar och den gör det även nu när det är vinter.. Men jag kämpar på med att hålla jorden jämnt fuktig vilket är svårt med uppvärmning genom direktverkande el.
De får gå i den hårda skolan… överlev stålbadet eller bli utbytt :o(

mcvilse
8/30/13, 12:36 PM
#2

Tre överlevde vintern, den fjärde dog i april 2013. Men nu har jag nytt hopp tack vare SonjaG som hjälpt mig med 3 nya sticklingar (andra sorter) så jag blir nog en riktig nörd jag med😃

[SonjaG]
9/5/13, 9:13 PM
#3

Säkert! 

Hur går det för dom nya?

mcvilse
9/5/13, 11:47 PM
#4

Åhh..de är så fina.
Danumensisen får nog stå till sig lite till innan den får komma i jorden.

Upptäckte också att min Compacta har jättefina rötter och nästan skriker att den vill ha en egen kruka. Jag trodde ju att jag hade hittat någon specialsort med fina gulröda blad… men nu när jag pratade med henne som köpt originalet (okej då erkänner…jag stal en stickling på jobbet) så visar det sig att nä.. det är en vanlig väldigt misshandlad compacta för den brukar ha gröna blad… Inget ont om den vanliga, men den var ju så läcker i gul och rött ;)

Aristarcos
9/19/13, 7:05 PM
#5

Har ett flertal hoyor som mår väl, sedan flera år tillbaka. Vi bor i ett hus med golvvärme, och trots sällan vattning så verkar de trivas rätt bra :)

mcvilse
11/11/13, 2:10 PM
#6

Sorgligt, men av mina nytillskott verkar bara H Obovata klara sig (trots att vi inte ens hunnit till vintermörker och kyla)

Annons:
[SonjaG]
11/23/13, 9:44 PM
#7

Jag ser detta först nu. 

Det var sorgligt att läsa.  Har du kommit på varför?

mcvilse
11/24/13, 3:13 PM
#8

Inte annat än om de fick stå för länge i vatten. Den enda som fick rejäla rötter var just Obovata. Danumensia har fortf blad men det håller på att gulna.
Däremot har jag två skott av H. Sp. N505-050 (eller kanske att den heter aff. dimorpha, Tufi PNG för det står det på skylten som följde med) som frodas. Ja, frodas och frodas, de är fortfarande gröna ochhar spänst i bladen.
Dessutom får jag glädjas att min Compata som nu ser ut att skjuta skott.
Mulitfloran blommar konstant och jag måste flytta på min "choklad-Hoya" (läst på att det nog är en Cornosa) för den gillar inte elementet.

Minka040
11/25/13, 10:15 PM
#9

Min cv Mathilde har börjat bråka med mig, det gör den varannan vinter ungefär. Brukar sluta med att jag får ta en stickling och börja om. Suck! Jag älskar den lilla plantan med sina söta små blad (och blommor) men den gillar verkligen inte mig. Olycklig kärlek, haha!

Resten (ca 30 st) frodas, än så länge.

Upp till toppen
Annons: