Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 2792 ggr
La Fleur
2011-05-10 17:43

Presentation och några frågor

Hejsan!

Emma heter jag, är 30 år gammal och jag bor i södra Småland. För flera år sedan började jag få upp ögonen för Hoyor. Jag köpte då någon carnosa och en multiflora. Men så hände mycket i livet just då och mitt Hoyaintresse rann ut i sanden.
Nu är jag sjukskriven och vill ha något att pyssla med. Hamnade på en sida om Hoyor på nätet och undrade hur jag kunnat glömma bort dessa underbara plantor!
I vintras övertog jag han halvdöd carnosa av min svärmor som nu mår prima. Men givetvis kunde jag inte nöja mig med EN Hoya… Så jag har nu köpt på mig några sticklingar samt fått några sticklingar av mammas carnosa variegata.

Tycker det ska bli roligt att "hänga" här inne och lära mig massa nytt!

Dessa sticklingar har jag fått idag:
calycina
Macgillivrayi ´Rainforest´
onychoides
wayetti
verticillata `Lao´
pubicalyx ´royal hawaiian purple´
dennisii
mindorensis
vitiensis

Jag frågade runt mycket hur jag bäst rotade sticklingarna men fick olika svar överallt…vatten, inte vatten, mossa, inte mossa, sand, jord, perlit osv. Så jag hittade på en egen variant som jag hoppas kommer funka… Jag hällde någon dl vermikulit i varje mugg (genomskinlig plastmugg) och vattnade så att vermikuliten blev fuktig men inte så mycket att det står något vatten i muggen. Sen satte jag sticklingen i en Root Riot och ställde ner den på kuliten. Satte sen en plastpåse över muggen med lite andningshål i. Jag körde samma variant på samtliga sticklingar så jag hoppas det funkar. Tänkte att kuliten hjälper till att hålla fukten i mina Root Riots eftersom de är ganska små o kanske torkar ut lätt. Har ställt alla muggar i ett fönster som är soligt från lunch till sen kväll.

Nu till mina frågor. En del sticklingar har stora blad. Onychoides tex har en kort stam och på den sitter det ett stooort blad som är nästan 30 cm långt. På andra sticklingar sitter det flera normalstora blad. Borde man ta bort blad eller klippa de till hälften eller orkar sticklingen roducera rötter fastän den ska försörja bladen?

Hur gör ni när sticklingen fått rötter o ska planteras… Planterar ni i en kruka som Hoyan ska kunna stå i även när den växt sig stor, eller planterar ni i liten kruka o planterar sen om efter några månader? Jag vet ju att Hoyor vill stå trångt, men det verkar också lite bökigt att hantera dom när de blivit lite större utan att bryta nåt.

Har ni några allmäna råd gällande de sorter jag införskaffat? Tas tacksamt emot i så fall Skrattande

Annons:
yve2
2011-05-10 22:47
#1

När det gäller rotning så finns det inget exakt sätt man ska rota på, alla har sina favorit sätt. Man får prova sig fram och se vilket som passar för just för dig.

Jag skulle inte klippa eller ta bort bladet på onychoidesen, risken är att den "blöder" för mycketoch tar mer skada än vad dt gör nytta att minska bladen. De storbladiga hoyorna orkar göra rötter fast de har stora blad, det kan ibland ta lite längre tid tycker jag.

Hoyor gillar att ha trångt om "fötterna" så jag planterar den i så liten kruka som möjligt och sedan får den stå i den tills den bara välter, då byter jag till större.

It's a cat's world… adjust! :)

La Fleur
2011-05-11 10:23
#2

Tack för svaret! Då låter jag dom vara.

La Fleur
2011-05-11 10:47
#3

Vilken bra hemsida du har förresten! Precis såna sidor en gröngöling som jag har nytta av. Både med bilder och lite text om skötsel.

Hojta om du kan tänka dig skicka någon stickling av Mathilde Flört

yve2
2011-05-11 13:22
#4

Du kan få dottern med samma namn Flört

Tyvärr har den fått förmycket vatten, så det är inte så mycket kvar av den just nu

It's a cat's world… adjust! :)

La Fleur
2011-05-11 16:09
#5

Oooh verkligen? Det vill jag väldigt gärna. Menar…skulle den verka dö ifrån mig hinner jag kanske ta någon stickling o börja om på ny kula Skrattande

Maila mig vad du vill ha för den o sånt Glad

yve2
2011-05-12 10:00
#6

Åå, du missförstod mig nog.

Du kunde få min dotter som oxå heter Mathilde och inte står så högt i kurs just nu - tonåring!

It's a cat's world… adjust! :)

Annons:
La Fleur
2011-05-12 10:23
#7

Haha jahaa. Trodde du menade att du satt en stickling från moderplantan som såg hängig ut som jag kunde få köpa. Haha så dumt. Aja, jag hittar nog min Mathilde ändå. :) Såg att den fanns med på en av sticklinglistorna jag fått.

Har en trotsig åttaåring som räcker gott o väl redan ;)

Minka040
2011-05-12 15:01
#8

Förstår att du letar efter en Mathilde - älskar min! Bladen är så underbara, väldigt söta med djupgrön färg och silverstänk. Rekommenderar den verkligen! Har Chouke hemma också, men Mathilde är helt klart favoriten. (Tyvärr kan jag inte klippa i min, men jag hoppas att du får hem en riktigt snart.)

La Fleur
2011-05-13 00:19
#9

Japp det är redan fixat :) Blev en Mathilde och en Kalimantan som också har helt fantastiska blad tycker jag.

Chouke är också söt, men tycker också att Mathilde är snäppet vassare. Chouke får bli en senare investering.

Minka040
2011-05-13 13:14
#10

Ja, de bladen är ju underbara på ett helt eget sätt. :) Är du och budar på Tradera också?

Många tycker ju att Choukes blommor är vackrare än Mathildes - jag är inte helt övertygad. ;)

Cerrolyn
2011-07-06 11:57
#11

Hej och välkommen hit. Jag vet ingenting om de du pratade om.

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: