Annons:
Etikettsticklingar
Läst 22831 ggr
Bjornen
2007-06-21 09:48

Rotning av sticklingar

Jag fick några sticlingar av olika porslinsblommor och hade inte tid att sätta dem, utan satte dem i vatten. Där blev de kvar längre än tänkt. Nu satte jag dem i krukor och de blev tydligen inte rötter där jag tänkte mig. De blev tydligen nedsatta i vattnet på lång istället för nerifrån och de hade blidat fina rötter på hela sticklingens längd. De blev lite svåra att sätta eftersom det inte gick att sticka sticklingen som man brukar göra. Kanske blir det lite svårare att lyckas hålla jorden lagom fuktig eftersom rötter blir så ytliga till en början. Kansk det är lättare att rota sticklingar på detta vis än på vanligt vis.

Annons:
JessicaL
2007-06-21 15:44
#1

Jag brukar rota min sticklingar genom att sätta dem i vatten till en början. När det fått lite rötter brukar jag plantera dem, med en plastpåse "över huvudet". Tycker att det har fungerat ganska bra. Föredrar att kunna kolla så att jag vet att de bildar rötter.

Vet att en del brukar rota genom att plantera direkt. Jag har också provat detta - fast med varierat resultat. De arter som "brukar vara" lättrotade brukar jag ibland plantera direkt.

Vet att en del rotar i vitmossa, men det har jag inte försökt mig på. Någon annan som har gjort det? Vermiculit är ett annat sätt, men jag har inte provat det heller. Hade tänkt försöka rota en Hoya patella så, men jag hade ingen vermiculit hemma - så det blev vatten.

Bjornen
2007-06-21 17:10
#2

Det som blev för mig vart rötter på mitten av sticklingen, så de var lite svårt att sätta dem i krukan.

Överlag lyckas rotningen bättre i jord än i vatten. Riktigt besvärliga växter att ta sticklingar kan man låta sticklingarna sitta kvar på moderplantan och skada ytterskiktet på stjälken och linda fuktig vitmossa och utanpå detta plastpåse. Efter ett antal månader har det bildats rötter och då kan sticklingen tas bort från moderplantan. ¨¨.

JessicaL
2007-06-21 17:15
#3

Jag har faktiskt omvända erfarenheter. Tycker att det går mycket lättare att börja med att rota i vatten, speciellt på kinkiga arter (nu pratar jag bara om Hoya). Däremot har jag hört någon gång att sticklingarna får andra rötter i vatten än i jord(!?), men det är inget som jag har någon vidare koll på.

För att undvika att de inte ska gå att plantera, dvs få rötter för långt upp, så brukar jag anpassa vattenmängden helt enkelt. Det har fungerat bra för mig!

Bjornen
2007-06-23 11:09
#4

Genom slarv och brådska kan både det ena och andra hända. Jag får se om det lyckas med sticklingar på lång lyckas även hos Hoya.

furir
2007-07-08 03:42
#5

Kan man stoppa ner bella'n direkt i jord och låta den få rötter där?

JessicaL
2007-07-08 15:21
#6

#5 Det står lite om Hoya bella i denna tråd, men inte direkt om rotning. Min "nya" bella var delvis rotad när den kom, och jag planterade hela buketten på en gång. En av de två orotade klarade sig inte. Mitt råd är väl att se till att bellan inte torkar ut - det är vad jag lärt mig av de bellor jag har haft! Flört

Annons:
Cerrolyn
2011-01-31 15:51
#7

Men om man får rötter för högt upp så går det ju att kapa sticklingen underifrån…

**MVH Cerrolyn

Tovester
2011-01-31 21:44
#8

I regel tycker jag att vatten fungerar bra, men i vissa fall har mina sticklingar ruttnat nerifrån (Hoya australis lisa, flera gånger om) när jag satt dem i vatten, även om stammen varit färsk till att börja med.

De som jag är lite extra rädd om rotar jag i weibulls vulkansten. Jag lägger sticklingen ganska ytligt, nästan liggande, i fuktad vulkansten i ett miniväxthus med ventilation. Då blir det lagom fuktigt, de får luft och ruttnar inte.

Arter med större blad (eller har väldigt kort stam) som inte står så stadigt i vulkansten brukar jag sätta i en torvbrikett som jag sedan ställer i vulkansten eller lecakulor.Torv fungerar väldigt bra att rota i tycker jag men eftersom jag odlar mina hoyor i hydrokultur vill jag helst ha så lite jord och "bös" på rötterna som möjligt.

[Pollyboll]
2015-09-23 18:44
#9

Hur lång tid tar det ungefär tills det kommer rötter, när man stoppat ner sticklingarna i vatten? Måste man byta vatten ibland, eller låter man det bara stå?

[SonjaG]
2015-09-23 20:15
#10

Det är lite olika på hoyor, en del rotar sej kvickt och andra tar lite tid på sej. Ja, det är bra att byta vattnet då o då.

[Pollyboll]
2015-09-23 22:20
#11

Har delad mening med sambon vad en stickling är dessutom, vilken del man ska ta. Han anser att man plockar av den delen som sticker ut från "basen" (alltså den delen som kommer nerifrån jorden eller vad man säger), och jag anser att man tar under där, så man får ett "y". Är rätt ny i blom och växtdjungeln, och lite svårt att förklara. Hoppas nån förstår vad jag menar :)

yve2
2015-11-20 23:48
#12

Får man rötter på mitten av sticklingen eller utefter delar/hela stammen, kan man lägga sticklingen i krukan, rötterna kommer då lite ytligare men de växer snabbt nedåt.
Fördelen men att lägga sticklingen är att den ofta börja skjuta skott ut efter stammen.

It's a cat's world… adjust! :)

yve2
2015-11-20 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Jag tycker det är lättast att rota i "miniväxthus" med kokosfiber, vitmossa eller perlit i en zippåse/ förslutningsbar plastpåse (typ Ikeas).

Rota i ett  miniväxthus sätt i lätt fuktat media i lagom mängd beroende på sticklingen och dess storlek, stoppa i/lägg i sticklingen/sticklingarna, blås i luft och förslut påsen och ställ den ljust dock ej i direkt solsken. 
I utandningsluften finns växthusgaser som hjälper sticklingen att rota sig, det brukar ta 1-3 veckor innan rötterna kommer

It's a cat's world… adjust! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: