Annons:
Etiketterpå-fönsterbrädanout-of-topic
Läst 6206 ggr
Citronmeliss
8/8/07, 2:00 PM

Största Hoyan???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det skulle vara spännande att få se alla storvuxna Hoyor som finns runt om i vårat avlånga land.

Här kommer mitt bidrag en imponerande krukväxt som tyvärr inte kommer helt till sin rätt på det mörka fotot men där storleken ändå syns ganska bra!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
drutten25
8/8/07, 2:27 PM
#1

Jäklar vilken pampig blomma, grattis till den.

Citronmeliss
8/8/07, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tackar, den är min svärmorsGlad

Den blommar vackert just nuSkrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

anna00
8/8/07, 3:57 PM
#3

Wow vilken stor carnosa din svärmor har.

Citronmeliss
8/8/07, 5:44 PM
#4

Visst är den underbar. Detta är den porslinsblomma som många i min åldersgrupp +-50 säkert minns från sitt barndomshem!

Tyvärr dog min egna gamla ärvda carnosa i samband med en flytt och de två jag nu äger är inte på långa vägar lika imponerande, men fulla av knoppar är de! …Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

JessicaL
8/9/07, 5:35 PM
#5

Wow vilken imponerande och magnifik hoya! En sån skulle man ha hemma… Den ringar ju in fönstret supersnyggt!

Citronmeliss
8/17/07, 6:42 PM
#6

Puttar upp inlägget då det skulle vara så roligt att få se bilder av andra stora Hoyor (de behöver ju inte vara sörre än denna *ler*)

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
phernilla
8/20/07, 2:35 AM
#7

oj oj oj…

wow, vilken vacker bjässe :)
Vad är detta för en hoya-art?

Citronmeliss
8/20/07, 11:57 AM
#8

TackGlad Ja, visst är det en ovanligt stor och fin Hoya Carnosa!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Brokenfether
8/22/07, 7:41 PM
#9

Hej!Skrattande Är ny här…Blev lite konfunderad när jag såg #2 bild på en stor Hoya….det liknar min kompis växt på pricken och är lika stor om inte större,fast hennes går runt hela rummet (uterummet) den fanns där när hon köpte huset och vi har trott det är en porslinsblomma,men nu tror jag att det är en hoya…tänkte åka dit och ta ett foto,så kan ni själv få se och bedömma…Flört och då ska jag baske mig sno åt mig någon stickling….var ska man ta sticklingen ifrån?? var på växten blir bäst??

Mvh Brokenfether 

idipidi
8/22/07, 9:59 PM
#10

Hoya = porslinsblomma…

Brokenfether
8/22/07, 11:38 PM
#11

**#10 Ophs!!Generad Är Hoya ett latinskt namn för porslinsblomma då eller??
**

idipidi
8/23/07, 1:12 AM
#12

Japp, Hoya är det vetenskapliga namnet på släktet. Hoya carnosa är det vetenskapliga namnet på den där vanliga porslinsblomman, "mormorsblomman". :)

Brokenfether
8/23/07, 1:37 PM
#13

**#12 Tack,då blev man ett snäpp klokare idag..Skrattande
**

Annons:
solqvinna
11/15/13, 12:15 PM
#14

Ja det var då den största Hoya som jag sett. Jag menar trådstartarens. Med sorg minns jag när jag som 17åring nappade ett skott på en Hoya Carnosa på min första arbetsplats. Hade den i många år. Hade jag haft den kvar hade den varit över 40 år nu. Jag minns inte vad som hände med den. Det är ju något särskilt när växten har ett sådant affektionsvärde också.

[VinterMaran]
3/14/14, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här kommer mitt bidrag. Inte alls lika pampig som no 1 och tyvärr drabbad av ullöss, som det är mission impossible att bli av med hur många provado - pinnar jag än sticker ner i krukan, men den lever å frodas i alla fall:-)

[SonjaG]
3/14/14, 4:47 PM
#16

Den är verkligen fin. Men lite svår att se eftersom bilden är felvänd.

Det är väl en Carnosa, eller hur?

Grattis till den fina hoyan.

[VinterMaran]
3/15/14, 5:26 PM
#17

Tackar:D Bilden var "rätt" när jag laddade upp den, vet inte varför den blir felvänd:( det blir alltid så tyvärr när jag laddar upp bilder på iFokus. det är en hoya carnosa ja som jag köpte från tradera för två, tre år sedan, den har hållt i ur och skur!

mcvilse
3/20/14, 2:05 PM
#18

Vilken härlig bild, även om den är felvänd. Kan dessvärre inte hjälpa dig med tips varken mot ullöss eller felvända bilder ;) Mina hoyor är fortfarande ganska blygsamma. Den största jag har lever i ett nystan så jag vet faktiskt inte hur stor den skulle göra sig om jag gav den chansen att få växa mot något stöd… samvetet gnager lite och jag lovar att jag ska fixa den vilekn dag/månad som helst :D

[VinterMaran]
3/21/14, 11:52 AM
#19

Jag har kommit på att det bästa sättet att bekämpa ullöss är att ta T-sprit på en bomullstops och peta på ullössen med den. De suger då åt sig tspriten och dör. Samma med bomullstussarna som de producerar på växten. Mina blommor har inte tagit skada av det här,och jag har gjort det många gånger. Ullöss är ju envisare än synden så man får göra det upprepade gånger och det är inte så lätt på så här stora växter men till slut har man tagit död på alla småkryp:)

[SonjaG]
3/22/14, 2:49 PM
#20

Bra tips! Ska provas.

Jag brukar spraya med såpaspritlösning, oxå bra.

När du lägger in bild, så kan du klicka i rutan nederst "visa bild direkt i inlägget". Då kanske du får den rätt.

Annons:
[Myraan]
5/28/14, 1:16 PM
#21

#0 Åh, så snyggt den ringar in fönstret! Hur har du fått den att göra det så fint?

Själv har jag inte längre så stora att visa upp, var nyligen tvungen att klippa ner dem då de trasslat in sig i lampor, sladdar och gardinstänger!

Upp till toppen
Annons: