Annons:
Etikettskötsel
Läst 4009 ggr
Caligo
2/17/11, 2:51 PM

Missbildade blad

Hejsan,

Jag tog för ett år sen hem en Hoya (carnosa tror jag) från min farmor o farfars dödsbo. Den växer på bra, bladen är spänstiga och fina i färgen.

Mitt bekymmer är bara att många, i stort sett alla, av de nyare bladen blir lite missbildade eller vad jag ska kalla det. Inga av de gamla bladen ser ut på detta sätt, så jag undrar om ni kanske vet varför det blir så? När jag tog hem Hoyan planterade jag om den, och den står i ett söderfönster för det gjorde den hos farmor o farfar också.

Jag är bara så angelägen om att jag inte skadar den på något sätt! Det är som det enda som lever efter farmor o farfar, något som farmor själv har planterat… Skäms

Har ni några tankar på vad det kan bero på?

Tack på förhand!

Annons:
Farwuq
2/18/11, 9:52 AM
#1

Jag vet inget om dessa växter, men…

Ska de verkligen stå i solen i ett södrerfönster?
Jag minns från min barndom på 60-talet att min mor hade en fin och stor hoya. Den satt inne i rummet i skydd från direkt solljus. Den trivdes och slingrade sin runt längs väggarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

yve2
2/20/11, 11:04 PM
#2

De nya bladen hos många Hoyor är både mjukare och mörkare när de är nya, nu skriver du ju inte hur de ser ut.

Men det kan ju också beror på att den är omplanterad, Hoyor gillar att ha trångt om rötteran (inte så stor kruka) och så vill de ha näringsfattig porös jord. De brukar inte gilla kompakt blomjord utan gärna utblandad med små lecakulor.

Jag har min carnosa i söderfönster, så är den van att stå i ett söderfönster så tror jag inte att det är det som är problemet, men de trivs ju bäst om de är skyddade från direkt solljus.

It's a cat's world… adjust! :)

Caligo
2/24/11, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej,

Såhär menar jag med missbildade blad.

Vad kan det bero på?

Jag har den som sagt i ett söderfönster för att den stod så hos farmor o farfar. Men det är de nya bladen som blir såhär fula. Jag planterade om den när jag tog hem den, men det är snart ett år sen nu. Jorden var nog ganska kompakt, och krukan var en bra bit större än den farmor hade den i.

Ska man låta den vara och hoppas att den repar sig, eller ska man störa den igen - vad tror ni?

Tack på förhand! Glad

yve2
2/24/11, 1:41 PM
#4

Det där beror nog på en "näringschock" mina brukar få sådana blad ibland oftast efter omplantering.

Ibland blir ju bladen så där också när det är "klämda" när de växer, det är någon annan gren ivägen så bladen inte kan utvecklas som de ska.

Låt du den vara.

It's a cat's world… adjust! :)

Caligo
2/24/11, 2:41 PM
#5

Näringschock låter troligt - den hade i stort sett ingen jord alls när jag tog hem den från farmor! Här fick den massor av ny jord, och ev näring också Tungan ute

Jag låter den vara då, och ser om det blir bättre efter hand.

Tack för att du svarade.

Upp till toppen
Annons: