Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 3199 ggr
Lalka
3/5/11, 12:56 PM

Presentation av mig och mina hoyor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.
För en så där 4 år sedan fick jag en "porslinblomma" i födelsepresent av arbetskollegorna. De skrattade åt mig när jag sa att jag aldrig sett en porslinblomma och det var med spänning jag väntade på första blommningen (som skulle ta nästan 1 år). Men jag blev förälskad och snabbt fick jag sticklingar av min redan frälsta vän.

Idag tror jag mig ha 7 olika varianter, i olika skeenden, och tycker mig ha rätt bra koll. Jag har bara svårt att få dem att blomma. Min Wayetii och Kentiana har blommat 1 ggn var. Jag väntar med spänning på min Carnosa som är stor och fin. Jag tog en stickling på H. Compacta som nu verkar tagit fart. Och så köpte jag mig en H. Kerrii på IKEA, vi får se om den vill skjuta iväg.

Min mamma har intresserat sig för mina hoyor och fått några sticklingar av mig. Och så hittade hon några vildvuxna varianter på stadens badhus som hon knippsade av ett par skott. Jag undrar nu vad dessa är för några.
Och har någon något tips på att kicka igång blommning? Ska jag "chocka" dem med näring? Med vilken typ isåfall? Jag har hört att blommningen kan komma igång när man tagit sticklingar, mina verkar inte reagera på det.

Jag är iaf tacksam för hjälp på arterna. Glad Och tackar för ett bra forum.

MVH- Mathilda

Annons:
Lalka
3/5/11, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är det en H. Carnosa tro?

Denna kommentar har tagits bort.
powderpuff
3/7/11, 2:42 PM
#3

#1 Den tycker jag ser ut som en Carnosa

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

yve2
3/7/11, 11:12 PM
#4

Den på bilden i första inlägget ser ut att vara en H carnosa variegated och den i andra inlägget en vanlig H carnosa

Hoppas du inte köpte den där med bara ett blad av Kerrii som IKEA sålde, för då lär det ta flera år innan den börja växa om den en börja växa.

Få igång blomningen är inte det lättaste, ibland räcker det med att byta fönster och en del vill bara inte, jag har flera som ska vara "lätt"blommande som aldrig har blommat hos mig =(

Man kan blanda i 1 tsk Askorbinsyra i 2 liter vatten när du vattnar, det brukar sätta fart både på tillväxt och blomning så här på vårkanten.

Chocka inte med näring, hoyor vill ha näringsfattig porös jord

It's a cat's world… adjust! :)

Lalka
3/8/11, 1:31 PM
#5

Tack så mycket för svaren. Jag tycker om Carnosor, även om de är "vanliga". Men jag har som sagt ingen tur med att få dem att blomma. Men jag ska prova med askorbinsyra. Tack för det tipset. Glad

Jo, det är givetvis den där Kerriin med endast ett blad. Men det är klart… den har ju ingenstans att skjuta iväg nya spröt. Obestämd Men den får stå, kanske att jag omplantar.

Okej, ingen näringschock alltså. Men tillsätter du något annat sådär regelbundet? Askorbinsyra på vårkanten, då kanske?

yve2
3/8/11, 4:55 PM
#6

Nej, jag sätter inte till något regelbundet.

I bästa fall får det ca ett kryddmått blomstra per 1 liter vatten om jag kommer ihåg.

Askorbinsyra får de våren och sommaren.

It's a cat's world… adjust! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: